TK
A. Rzepliński w Senacie: Nie odwracajmy się od naszego wspólnego sukcesu!
Andrzej Rzepliński| Konstytucja RP| orzecznictwo TK| Senat| sprawa 47/15| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym
włącz czytnik*****
30 września b.r. do Sejmu wpłynął kolejny projekt ustawy regulującej funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego Ma to być jedna z trzech ustaw od nowa określających ustawowe zasady funkcjonowania Trybunału[35]. Pomijając już fakt, że uchwalanie co kwartał ustawy ustrojowej - a taką jest ustawa o Trybunale Konstytucyjnym - lub jej nowelizacji podważa autorytet państwa i stanowionego przez nie prawa, chcę z całą mocą zaznaczyć, że ewentualna kolejna ustawowa regulacja funkcjonowania Trybunału musi bezwzględnie respektować orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.
To jest obowiązek konstytucyjny ustawodawcy, a nie kwestia jego woli.
Ewentualna nowa ustawowa regulacja funkcjonowania Trybunału powinna również brać pod uwagę opinię Komisji Weneckiej i zalecenia Komisji Europejskiej. Dalsze ignorowanie tych dokumentów przez władze polskie nie będzie wyrazem suwerenności Rzeczypospolitej. Będzie wyrazem rezygnowania przez Państwo Polskie z należnego mu w Europie i w świecie autorytetu i należnej mu powagi. Trudno bowiem przypisywać te przymioty państwu próbującemu uchylać się od zobowiązań międzynarodowych, które samo - swoją suwerenną decyzją - na siebie przyjęło i które są zgodne z podstawowymi wartościami naszej ustawy ustaw z Konstytucją.
Żeby nie wydłużać mojej informacji o działalności Trybunału Konstytucyjnego, nie będę odnosił się dalej do wspomnianych dokumentów europejskich. Odwołam się tylko do wyroków dotyczących ustaw z 2015 i 2016 r. i wskażę niektóre z konstytucyjnych wymagań wobec ustawowej regulacji funkcjonowania Trybunału, wyjaśnionych w orzecznictwie trybunalskim.
Po pierwsze, ustawodawca musi szanować pozycję Trybunału Konstytucyjnego w konstytucyjnym systemie organów państwa, wynikającą w szczególności z zasady podziału, równowagi i współdziałania władz oraz z zasady niezależności i odrębności władzy sądowniczej.
Konstytucja jasno określa kompetencje Trybunału i status jego sędziów - w zakresie sprawowania swojego urzędu mają oni być niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji. Dopóki Konstytucja nie zostanie zmieniona zgodnie z przewidzianym w niej trybem, żadna ustawa nie może modyfikować wspomnianych zasad ani próbować zawęzić kompetencji Trybunału[36].
Niezależność Trybunału Konstytucyjnego jest podstawowym warunkiem efektywnej kontroli konstytucyjności prawa, a więc także podstawowym warunkiem zapewnienia nadrzędności Konstytucji i urzeczywistniania określonych w niej wolności i praw człowieka i obywatela. Niezależność Trybunału ma mu zagwarantować realną zdolność kontroli działalności prawodawczej. Ustawodawca nie może Trybunału tej funkcji pozbawić. Również ustawodawca jest związany Konstytucją[37].
Trybunał Konstytucyjny,Państwo
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.