TK
P. Czarny: Opinia prawna na temat projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Biuro Analiz Sejmowych| EKPC| ETPC| Piotr Czarny| projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikI. Tezy opinii
1. Analizowany projekt stanowi kompleksową regulację organizacji Trybunału Konstytucyjnego i postępowania przed nim. W tym sensie spełnia wymagania wynikające z art. 197 Konstytucji RP. Wyczerpująco reguluje określoną, złożoną dziedzinę spraw i niezależnie od pewnych drugorzędnych odstępstw (art. 75, art. 111 ust. 4) nie pozostawia poza zakresem regulacji istotnych elementów.
2. Projekt stanowi, co do zdecydowanej większości rozwiązań, powtórzenie dotychczasowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, nie wymaga zatem w tym zakresie ponownej analizy, a generalnie proponowane rozwiązania nie nasuwają zastrzeżeń co do zgodności z Konstytucją RP. Nowości, które wymagają oceny pod tym kątem mają - ogólnie rzecz biorąc - dwa powody: po pierwsze usunięcie pewnych luk i niespójności w obowiązującej ustawie, które pokazała praktyka, a po drugie wprowadzenie nowych rozwiązań w miejsce tych, które zdaniem autorów były dysfunkcjonalne, w szczególności prowadziły do niepotrzebnego przedłużenia postępowania przed TK. Generalnie rozwiązania te ocenić należy pozytywnie.
3. Niezależnie od powyższej oceny, niektóre sformułowania projektu wzbudzają zastrzeżenia zarówno merytoryczne, jak i techniczno-legislacyjne. Przede wszystkim dotyczy to: ogólnego określenia w art. 1 projektu roli i zadania TK (zob. dalej pkt III.1), regulacji postępowań w sprawach orzekania o zgodności z Konstytucją celów i działalności partii politycznych, w szczególności prewencyjnej kontroli statutu (art. 110-113, art. 131 - zob. dalej pkt III.2), wprowadzenia elementów zasady oportunizmu procesowego (art. 106 ust. 1 pkt 3 - zob. dalej pkt III.3), regulacji zakresu przedmiotowego pojęcia sporów kompetencyjnych (art. 114 - zob. dalej pkt III.4) oraz braku instrumentów realizacji tzw. prawa do wysłuchania w postępowaniach w sprawie konkretnej kontroli konstytucyjności aktów normatywnych (art. 57 - zob. dalej pkt III.5).
4. Do projektu zgłosić można również szereg szczegółowych uwag o charakterze „doskonalącym” projekt (bliżej pkt III.6). Chodzi między innymi o:
a) doprecyzowanie kręgu adresatów postanowień sygnalizacyjnych (art. 5 ust.1)
b) konkretyzację wymagań dotyczących „wstępnego” zgłoszenia kandydatury na sędziego TK i kontroli wstępnej Marszałka Sejmu (art. 18 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 i 2);
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienie prezesa Andrzeja Rzeplińskiego
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Podkomisja Nadzwyczajna będzie rozpatrywać projekt ustawy o TK
A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 1)
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.