TK
Senat: Opinia Biura Legislacyjnego o ustawie o TK
Biuro Legislacyjne Senatu| Senat RP| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
włącz czytnikPropozycja poprawki:
– art. 15 skreśla się ust. 3;
9. Przyjmując, że wartością normatywną art. 15 ust. 4 jest określenie terminu, przed upływem którego Zgromadzenie Ogólne będzie obowiązane uchwalić projekt dochodów i wydatków Trybunału (z uwzględnieniem nowej struktury organizacyjnej), pozostaje zadać pytanie: czy termin ten jest dostosowany do kalendarza prac nad projektem ustawy budżetowej? Trzeba bowiem pamiętać, że art. 141 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowi, że Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem przedkłada go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
10. Postanowienia art. 16 wywołują zastrzeżenia natury zarówno merytorycznej, jak i czysto legislacyjnej. Do najpoważniejszych wątpliwości, jakie powstają na gruncie regulacji z ust. 1, jest problem jej zgodności z art. 2, art. 10 i art. 173, jak również art. 194 ust. 2 Konstytucji. Odrębnym zagadnieniem, choć już w istocie wtórnym, jest kwestia prawidłowego określenia przesłanek składających się na hipotezę normy prawnej zakodowanej w ust. 1. Można bowiem zaryzykować stwierdzenie, że wbrew posłużeniu się funktorem alternatywy rozłącznej („albo”) okoliczności przewidziane w pkt 2–5 analizowanego przepisu nie mają charakteru rozłącznego. Zarazem wydarzenia, które miały miejsce przed uchwaleniem ustawy przez Sejm i które są powszechnie znane, czynią całkowicie bezprzedmiotowym pkt 1. Art. 16 ust. 2 obarczony jest natomiast usterką redakcyjną, sprowadzającą się do przywołania w treści odesłania wszystkich punktów ust. 1, a zatem także wskazany właśnie pkt 1, który to – w kontekście pozbawienia mocy czynności oraz aktów dokonanych w ramach procedury przedstawienia Prezydentowi RP kandydatów na stanowisko Prezesa Trybunału – jest po prostu nieadekwatny.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.