TK
St. J. Jaworski: Niezawisłość sędziego Trybunału Konstytucyjnego
gwarancje ustrojowe| immunitet| Konstytucja| niepołączalność| nieusuwalność| niezawisłość sędziowska| postępowanie dyscyplinarne| sędzia Trybunału Konstytucyjnego| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikOdwołanie sędziego z powodu choroby, ułomności lub upadku sił, możliwe jest tylko wtedy, gdy na skutek tych przypadłości zdrowotnych sędzia stał się trwale niezdolny do wykonywania obowiązków sędziego[25]. Wynika z tego, że nawet uznanie sędziego za inwalidę np. z powodu kalectwa, nie daje jeszcze wystarczających podstaw do odwołania go ze stanowiska, jeżeli inwalidztwo nie wywoła trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków sędziowskich. W zależności od charakteru schorzenia, rozmiaru ułomności lub upadku sił sędziego, Prezes Trybunału Konstytucyjnego w oparciu o orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia bądź niezwłocznie wystąpi do Sejmu o odwołanie sędziego z przyczyn określonych w art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy, bądź też wystąpi z takim wnioskiem po upływie jednego roku niepełnienia przez sędziego obowiązków, z powodu niezdolności do pracy[26].
Zasadniczy sprzeciw wywołuje utrzymanie w ustawie [pomimo licznych zmian legislacyjnych] prawa odwołania sędziego w razie sprzeniewierzenia się złożonemu ślubowaniu. Jest to niewątpliwy relikt przeszłości. Wprawdzie nie jest to przyczyna tożsama z „niedawaniem rękojmi”, jako samodzielnej podstawy zwolnienia ze służby sędziego i prokuratora przed rokiem 1990, to jednakże utrzymanie się dotychczas takiej ustawowej podstawy odwołania sędziego, pozwalającej na arbitralne, niepodlegające żadnej kontroli stanowisko Sejmu, godzi w istotę niezawisłości sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Utrzymanie tej podstawy odwołania sędziego nie ma też żadnego uzasadnienia merytorycznego, gdyż zestaw powinności sędziego zawarty w rocie ślubowania należy do podstawowych obowiązków sędziego, powodujących odpowiedzialność dyscyplinarną przed Trybunałem Konstytucyjnym jako sądem dyscyplinarnym.
Odwołanie sędziego na skutek prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o wymierzeniu kary usunięcia z zajmowanego stanowiska, jak też z powodu skazania wyrokiem sądu karnego [nawet nieprawomocnego] nie wymaga obszerniejszego komentarza[27].
Z problemem uruchomienia procedur odwoławczych wiąże się kwestia charakteru prawnego uchwały Sejmu, która jest aktem ostatecznym. W przypadku zrzeczenia się funkcji i skazania prawomocnym orzeczeniem dyscyplinarnym na karę usunięcia z zajmowanego stanowiska Sejm stwierdza wygaśnięcie mandatu sędziego, a zatem jego uchwała ma charakter deklaratoryjny. W pozostałych wypadkach uchwała Sejmu ma charakter konstytutywny.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
O sędziowskiej niezawisłości
Polscy sędziowie skarżą się do ETPC
Sędziowie o sądownictwie i niezawisłości sędziowskiej
A. Rzepliński: Niezawisłość sędziów - osnową państwa prawa
A. Hamilton: O niezawisłości sądownictwa (esej polityczny nr 78)
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.