TK
Jest szansa na unijne rozporządzenie o ochronie danych
dane osobowe| Europejska Pieczęć Ochrony Danych| Jan Philipp Albrecht| monitoring| Parlament Europejski| prawo do wykreślenia| przetwarzanie danych osobowych| Rada Unii Europejskiej
włącz czytnikUzasadnione interesy jako podstawa do przetwarzania danych osobowych (artykuł 6 oraz akapity 38 i 39)
Przetwarzanie danych osobowych będzie zgodne z prawem w zakresie uzasadnionych interesów administratora danych w sytuacji, gdy przetwarzanie związane jest z uzasadnionymi oczekiwaniami podmiotu danych w oparciu o ich związek z administratorem, chyba że uzasadnione interesy organizacji przetwarzającej godziłyby w interesy lub podstawowe prawa i wolności podmiotu, którego dane osobowe dotyczą (wówczas pierwszeństwo mają rzecz jasna interesy, podstawowe prawa i wolności podmiotu, którego dane dotyczą).
Zdaniem posłów Parlamentu Europejskiego uzasadnionym interesem administratora danych osobowych będzie przetwarzanie następujących danych:
• szczegółowych informacji związanych z kontaktami biznesowymi,
• ściśle określonych i proporcjonalnych dla celów zapewnienia bezpieczeństwa sieci i informacji danych np. w celu ograniczenia nadużywania publicznych sieci i systemów informacji - np. poprzez tworzenie czarnych list identyfikatorów elektronicznych,
• danych zapobiegających lub ograniczających szkody np. danych dotyczących egzekucji roszczeń przeciwko podmiotowi, którego dane dotyczą oraz windykacji należności,
• danych napisanych pod pseudonimem (rozumianych jako dane osobowe, które nie mogą być przypisane do właściwego podmiotu danych osobowych bez zastosowania dodatkowych informacji, które muszą być przechowywane oddzielnie),
• danych do celów marketingowych dla własnych lub podobnych produktów i usług lub dla celów pocztowego marketingu bezpośredniego przy udzieleniu wyraźnej informacji dotyczącej prawa do sprzeciwu i źródeł danych osobowych.
Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych (art. 7 i akapit 25)
Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych powinno być dokonane w sposób wyraźny, poprzez podjęcie działań, które w sposób oczywisty stanowią o decyzji podmiotu, którego dane dotyczą (wstępne określenie stanowiska nie jest wiążące) lub w drodze złożenia stosownego oświadczenia. Tym samym bezczynność, milczenie czy samo korzystanie z usług nie będzie mogło być rozumiane jako zgoda na przetwarzanie danych. Zgoda będzie musiała być ograniczona do określonych celów i będzie skutkować utratą ważności w przypadku, gdy cel przetwarzania przestanie istnieć, przetwarzanie danych osobowych z danego powodu przestanie być konieczne, a firmy nie będą mogły sporządzić warunkowej zgody na przetwarzanie danych, które nie jest konieczne dla żądanych usług.
Przenoszenie danych (art. 15)
Posłowie uważają za pożądane, aby administratorzy danych byli zachęcani do rozwijania interoperacyjnych formatów umożliwiających przenoszenie danych osobowych, co z kolei ułatwiłoby przenoszenie danych osobowych między usługodawcami. Zgodnie z regulacją w sytuacji, gdy dane osobowe będą przetwarzane w sposób zorganizowany, za pomocą środków elektronicznych, w powszechnie przyjętym formacie, podmioty których dane dotyczą będą mogły otrzymać kopie dotyczących ich informacji. Ponadto, możliwe będzie przesyłanie danych z jednej aplikacji (np. sieci społecznej) do drugiej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
PKPP Lewiatan krytycznie o europejskim projekcie ochrony danych osobowych
Dane osobowe - nawet adres IP komputera - jeszcze lepiej chronione
GIODO: dane osobowe gromadzone przez kościoły mogą być kontrolowane
Policja ma prawo gromadzić dane przez 50 lat, orzekł WSA
35 Międzynarodowa Konferencja Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności
ETS: nieważność Dyrektywy 2006/24/WE w sprawie przechowywania danych
Polskie prawo ochroni dane przed transferem do USA
ETS: Google Spain odpowiada za przetwarzanie danych osobowych pojawiających się na innych stronach
Przepisy o monitoringu skomplikują kontrole dostępu do firm
Trybunał Sprawiedliwości: do prywatnych kamer monitoringu stosuje się dyrektywa o ochronie danych osobowych
Większe obowiązki administratorów danych osobowych
TK o zakazie przetwarzania tzw. danych wrażliwych
NSA: operator e-wyszukiwarki musi usuwać dane
TS UE o przekazywaniu danych osobowych między dwoma organami administracji publicznej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.