TK



KRRiT prosi RPO o wniosek do Trybunału Konstytucyjnego

ETPC| Europejska konwencja Praw Człowieka| Konstytucja| KRRiT| RPO| Trybunał Konstytucyjny| TUE| ustawa o radiofonii i telewizji| zasada poprawnej legislacji

włącz czytnik

Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. w art. 2 ust. 1 stwierdza, że z dniem wejścia jej w życie (tj. z dniem następującym po ogłoszeniu) ulegają skróceniu kadencje oraz wygasają mandaty dotychczasowych członków zarządów i rad nadzorczych spółek „Telewizja Polska - Spółka Akcyjna” i „Polskie Radio - Spółka Akcyjna”, zastrzegając jednocześnie, na mocy ust. 2, iż zarządy spółek do czasu powołania zarządu na podstawie nowych przepisów działają w dotychczasowym składzie (przy czym nie mogą one bez zgody ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani czynności z zakresu prawa pracy, z których wynikałyby dla spółki nowe zobowiązania.) Przedmiotowe rozwiązanie budzić może wątpliwości m.in. na gruncie takich zasad, jak zasada proporcjonalności, pewności prawa czy ochrony praw nabytych. Rozważyć również należałoby zgodność tych regulacji z zasadą ochrony "interesów w toku", która „zapewnia ochronę jednostki w sytuacjach, w których rozpoczęła ona określone przedsięwzięcia na gruncie dotychczasowych przepisów. Interesy w toku podlegają bardziej intensywnej ochronie, jeżeli prawodawca ustanowił regulacje prawne dotyczące ściśle określonych rodzajów przedsięwzięć (por. wyr. TK z 25.6.2002 r., K 45/01, OTK-A 2002, Nr 4, poz. 46 i wyr. z 8.1.2009 r., P 6/07, OTK-A 2009, Nr 1, poz. 2). ” (Zob. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2012, Legalis).

Z art. 2 Konstytucji wyprowadza się również regułę tzw. przyzwoitej legislacji. W doktrynie wskazuje się, że „Zasada prawidłowej legislacji zgodnie z poglądem Trybunału Konstytucyjnego stanowi pewnego rodzaju element formalnej strony koncepcji państwa prawnego oraz instrumentalnie łączy się z zasadą zaufania obywateli do państwa i z zasadą pewności prawa. ” Ponadto „ Wedle stanowiska polskiego ombudsmana zasady przyzwoitej legislacji obejmują między innymi wymóg dostatecznej określoności przepisów. Powinny być one formułowane w sposób precyzyjny i jasny oraz poprawny pod względem językowym. Wymóg jasności oznacza obowiązek tworzenia przepisów klarownych i zrozumiałych dla ich adresatów, którzy od racjonalnego ustawodawcy oczekiwać mogą stanowienia norm prawnych niebudzących wątpliwości co do treści nakładanych obowiązków i przyznanych praw. Dodaje, że związana z jasnością precyzja przepisu winna przejawiać się w konkretności nakładanych obowiązków i przyznawanych praw, tak by ich treść była oczywista i pozwalała na ich wyegzekwowanie. ” (Zob. A. Deryng, Rzecznik Praw Obywatelskich jako wnioskodawca w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, LEX 2014). Zgodność z przedstawioną zasadą zarówno przywoływanego wyżej przepisu art. 4 ustawy z dnia 30 grudnia 2015 r. (ustawa traci swą moc z dniem 30 czerwca 2016 r.), jak i art. 2 tej ustawy, w szczególności przy uwzględnieniu nieznajdującego obiektywnego uzasadnienia rozróżnienia pomiędzy sytuacją organów spółek „Telewizja Polska - Spółka Akcyjna” i spółki „Polskie Radio - Spółka Akcyjna” a organów spółek zawiązanych w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, budzi w ocenie KRRiT wątpliwości. Także samo sformułowanie art. 2 ust. 3 omawianej ustawy może wydawać się nieprawidłowe z punktu widzenia zasad prawidłowej legislacji.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.