TK



Sankcje konstytucyjne. Istota, funkcje oraz rodzaje

delikt konstytucyjny| Konstytucja| naruszenie konstytucji| Sąd Najwyższy| sankcja konstytucyjna| Sejm| skarb państwa| Trybunał Konstytucyjny| Trybunał Stanu

włącz czytnik

F u n k c j a r e s t y t u c y j n a skutkuje przywróceniem stanu zgodności z konstytucją. Zastosowanie sankcji realizujących tę funkcję skutkuje powstaniem zmian w porządku prawnym. Następuje to m.in. poprzez wyeliminowane z obrotu aktów prawnych w szczególności aktów normatywnych, które są niezgodne z ustawą zasadniczą. Do tego typu sankcji zaliczam: nieważność aktu urzędowego Prezydenta RP wydanego bez uzyskania kontrasygnaty Prezesa RM (art. 144 ust. 2), uchylenie niezgodnego z konstytucją aktu normatywnego przez TK (art. 188 i art. 190) bądź sąd administracyjny (w zakresie dotyczącym aktów prawa miejscowego, art. 184) oraz uchylenie (zmianę) aktu stosowania prawa sprzecznego z konstytucją.

F u n k c j a r e d y s t r y b u c y j n a jest odmianą sankcji restytucyjnej i ma na celu naprawienie szkody wyrządzonej deliktem. Funkcja ta znajduje swoje konstytucyjne podstawy w art. 77 ust. 1, który nakłada na organy władzy publicznej obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działanie. Artykuł ten stanowi normę sankcjonującą naruszenie każdego przepisu ustawy zasadniczej, jeżeli skutkować ono będzie powstaniem szkody.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.