TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikIV. SZEF ABW JAKO KIEROWNIK URZĘDU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
Status prawny szefa ABW wiąże się również z rolą, jaką zgodnie z prawem odgrywa on w zakresie kierowania Agencją jako urzędem administracji rządowej. Z treści cytowanych już przepisów ustawy o ABW oraz AW wynika, że szef ABW „działa przy pomocy Agencji, będącej urzędem administracji rządowej”.[...]
Zdolność ABW do realizacji zadań wynika w dużej mierze ze zorganizowania jej struktury wewnętrznej jako urzędu administracji rządowej. Ta zależność między strukturą organizacyjną i realizacją zadań powinna z kolei znajdować swoje odzwierciedlenie w liczbie oraz zakresie działania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych Agencji. Jasno wynika to z koncepcji podziału pracy, o jakich mówi się w nauce o administracji. Nawiązaniem do tego założenia jest funkcjonowanie w strukturze organizacyjnej ABW dwóch rodzajów jednostek organizacyjnych: merytorycznych, które zajmują się bezpośrednio wykonywaniem zadań ustawowych, oraz jednostek wspierających te działania od strony logistycznej. Na zróżnicowany charakter jednostek organizacyjnych ABW wskazują już same terminy użyte w nazwach poszczególnych z nich. Np. nazwy: biuro finansów lub biuro logistyki sugerują, że tego rodzaju jednostki realizują zadania związane z szeroko rozumianym wsparciem innych jednostek organizacyjnych Agencji. Określenie z kolei jednostek organizacyjnych Agencji mianem: departament kontrwywiadu lub departament ochrony informacji niejawnych, wskazuje na to, że zajmują się one bezpośrednio wykonywaniem kluczowych funkcji ABW, jak np. zwalczanie działalności obcego wywiadu oraz zapobieganie ujawnianiu informacji niejawnych.
Strukturę organizacyjną ABW określa w zarządzeniu opublikowanym w „Monitorze Polskim” prezes Rady Ministrów. W praktyce zarówno założenia, jak i poszczególne rozwiązania w tym zakresie są uzgadniane z samą Agencją. Szef ABW ma więc — jako kierownik urzędu — wpływ na kształt struktury organizacyjnej Agencji, mimo że formalnie zarządzenia w tej sprawie wydaje premier. Co więcej, szef ABW ma pełną autonomię, jeśli idzie o organizację tej wewnętrznej struktury i określenie szczegółowego zakresu działania poszczególnych jednostek organizacyjnych. W tym celu szef ABW wydaje zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego danej jednostki organizacyjnej Agencji. Z uwagi na duży stopnień utajnienia aktywności ABW większość z tych regulaminów jest niejawna i nie podlega publikacji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.