TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikZ tego punktu widzenia obecne rozwiązania trudno uznać za wystarczające, w szczególności jeśli przyjrzeć się regulacjom dotyczącym odwoływania szefów służb specjalnych z zajmowanych stanowisk. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że obowiązują tu jasne zasady, które uniemożliwiają odwoływanie „nieprawomyślnych” szefów służb specjalnych. Problem jednak pojawia się, kiedy głębiej zastanowić się nad powodami, dla których premier może zdymisjonować szefa służby specjalnej.
Zgodnie z art. 16 ustawy o ABW oraz AW, premier może odwołać szefa ABW w przypadku: rezygnacji szefa z zajmowanego stanowiska; zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa; skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe; utraty predyspozycji niezbędnych do zajmowania stanowiska; niewykonywania obowiązków z powodu choroby trwającej nieprzerwanie ponad 3 miesiące.
Wskazanie w ustawie przyczyn odwołania szefa ABW z całą pewnością służy ograniczeniu uznaniowości w podejmowaniu tego rodzaju decyzji. To z kolei wzmacnia pozycję szefa ABW, a tym samym gwarantuje jego względną niezależność. Przemawia za tym charakter katalogu przypadków, w jakich można zdymisjonować szefa ABW, który ma postać katalogu zamkniętego. Lansowaniu tej tezy sprzyja również konstrukcja poszczególnych sytuacji, w których można odwołać szefa ABW. W świetle art. 16 ustawy może to nastąpić przede wszystkim z powodów związanych z szefem ABW. Chodzi o takie przypadki, jak: rezygnacja ze stanowiska, zrzeczenie się obywatelstwa polskiego lub nabycie obywatelstwa innego państwa, choroba trwająca nieprzerwanie ponad 3 miesiące. Do tej kategorii sytuacji należy również zaliczyć naruszenie prawa, które będzie skutkować skazaniem szefa ABW prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. We wszystkich tych przypadkach odwołanie szefa ABW nie powinno budzić żadnych wątpliwości, co do powodów stanowiących podstawę decyzji premiera o odwołaniu. Inna sprawa, że nie są to jedyne przyczyny, kiedy, w świetle art. 16 ustawy, może nastąpić dymisja szefa ABW.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.