TK
Wymiar sprawiedliwości w świetle konstytucji kwietniowej w okresie II wojny światowej
Herman Libermann| Ignacy Mościcki| Kodeks Boziewicza| Konstytucja kwietniowa| Oficerski Sąd Honorowy| prawo łaski| subdelegacja kompetencji| układ Sikorski-Majski| Wacław Komarnicki| Władysław Raczkiewicz| Władysław Sikorski
włącz czytnik1. Sądy morskie w Wielkiej Brytanii
Uchwalenie przez brytyjski parlament w dniu 23 maja 1941 r. ustawy o alianckich sądach morskich w Zjednoczonym Królestwie stanowiło sygnał dla wielu okupowanych państw sojuszniczych inicjujący tworzenie specjalnej jurysdykcji. Umożliwienie takiego przedsięwzięcia prawnego na podstawie brytyjskich przepisów było spowodowane wieloma czynnikami. Zgodzić się należy z Wojciechem Burkiewiczem, który stwierdził, że „przyczyny tego zjawiska były złożone, jednakże na pewno jedną z przyczyn były trudności wynikające z niemożliwości prowadzenia normalnej jurysdykcji sądowej i karno-administracyjnej w stosunku do marynarzy, na skutek likwidacji odpowiednich organów wykonujących tę jurysdykcję na terenie poszczególnych państw okupowanych”.
Polskie władze na uchodźstwie zdecydowały się na powołanie sądów morskich, które nigdy wcześniej, a także nigdy później (tj. w okresie powojennym) nie funkcjonowały. Dnia 30 września 1941 r. w „Dzienniku Ustaw” opublikowano dekret Prezydenta RP, w którym oficjalnie sformalizowano działalność Sądu Morskiego i Odwoławczego Sądu Morskiego. Sądom tym podlegały sprawy karne oraz wykroczenia popełnione przez osoby zatrudnione lub przebywające na polskich statkach, z wyjątkiem „poddanych brytyjskich bądź też obywateli państw będących pod protektoratem brytyjskim”. Takie określenie właściwości rzeczowej i podmiotowej wyłączyło niektóre organy z rozpatrywania wykroczeń w postępowaniu karno-administracyjnym (art. 40 dekretu o sądach morskich). Dotyczyło to w szczególności Konsulatu RP w Zjednoczonym Królestwie. Konsul generalny Karol Poznański zawiadomił trzy ministerstwa (Ministerstwo Spraw Zagranicznych; Skarbu, Przemysłu i Handlu; Sprawiedliwości) oraz dwa związki związane z żeglugą morską, że wraz z opublikowaniem dekretu o sądach morskich „[.] żadnych spraw dotyczących popełnionych na statkach przekroczeń i przestępstw rozpatrywał nie będzie, gdyż nie jest już do tego uprawniony. Wszystkie skargi złożone przez kapitanów statków czy też przez Linie Okrętowe, a dotychczas przez Konsulat Generalny nie rozpatrzone, przesłane zostaną do Polskiego Ministerstwa Sprawiedliwości, któremu art. 44 poruczono wykonanie dekretu”.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.