TK
Wymiar sprawiedliwości w świetle konstytucji kwietniowej w okresie II wojny światowej
Herman Libermann| Ignacy Mościcki| Kodeks Boziewicza| Konstytucja kwietniowa| Oficerski Sąd Honorowy| prawo łaski| subdelegacja kompetencji| układ Sikorski-Majski| Wacław Komarnicki| Władysław Raczkiewicz| Władysław Sikorski
włącz czytnikIII. SĄDY
W przeciwieństwie do struktur naczelnych organów państwa w wyniku II wojny światowej najbardziej oprócz polskiego parlamentu ucierpiało sądownictwo. Istniejąca od międzywojnia polska jurysdykcja funkcjonowała na uchodźstwie w minimalnym zakresie. Brak możliwości jednolitej egzekucji prawa, problemy kadrowe, logistyczno-kwaterunkowe oraz budżetowe poszczególnych sądów były kluczowe dla dezorganizacji całego systemu sądowniczego wywodzącego się z II RP. Materiały źródłowe dowodzą, że raptem kilka struktur polskiej Temidy udało się odtworzyć albo zbudować w nowej uchodźczej rzeczywistości. Trzeba wyraźnie podkreślić ich fundamentalne znaczenie dla wymiaru sprawiedliwości i zasad konstytucyjnych. Bez sądów bowiem polska jurysdykcja utraciłaby pierwiastek sprawiedliwości.
Podczas całej II wojny światowej na obczyźnie odtworzono (powołano albo kontynuowano) niektóre elementy polskiego sądownictwa. Były to: Sąd Honorowy Rady Narodowej RP; sądy morskie; sądy wojskowe (w tym sądy wojenne Polskiego Państwa Podziemnego czy oficerskie sądy honorowe).
1. Sąd Honorowy Rady Narodowej RP
Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt h Konstytucji kwietniowej z 1935 r., Prezydent RP W. Raczkiewicz wydał 2 listopada 1939 r. dekret, na mocy którego rozwiązał Sejm i Senat wybrany w 1938 r. (mimo dotarcia do Francji grupy polskich parlamentarzystów przed wydaniem tego aktu prawnego). Sam parlament wydawał się zbędny, gdyż prezydent posiadał uprawnienia do wydawania dekretów bez upoważnienia izb ustawodawczych w czasie trwania wojny. Powołanie do życia nowej instytucji państwowej, przypominającej swoimi uprawnieniami parlament, było przedmiotem dyskusji na listopadowych posiedzeniach RM. W trakcie tych debat powstał projekt utworzenia Rady Narodowej. Ostatecznie prezydent Raczkiewicz zdecydował się wydać 9 grudnia 1939 r. dekret o utworzeniu Rady Narodowej. Zgodnie z treścią tego aktu prawnego, Rada — składająca się z co najmniej 12 i co najwyżej 24 członków, mogła wydawać opinie we wszystkich sprawach wniesionych przez rząd, w szczególności w zakresie ustalania budżetu państwa. Po ustaleniu składu personalnego Rady Narodowej [dalej też: RN], jej inauguracyjne posiedzenie odbyło się 23 stycznia 1940 r. Od początku lutego 1940 r. członkowie RN (oraz Prezydium RM) dyskutowali nad ustaleniem swojego regulaminu obrad, który udało im się uchwalić 7 lutego 1940 r. Kontrowersje budziły niektóre unormowania, np. procedura składania wniosków, regulacja jawności i tajności obrad. Regulamin został opublikowany w „Monitorze Polskim” jako załącznik do zarządzenia o zatwierdzeniu regulaminu Rady Narodowej RP [dalej też: rRN]. Cały regulamin zawarto w 104 artykułach ujętych w 5 częściach. W pierwszej z nich przedstawiono schemat ukonstytuowania się Rady. W kolejnej wymieniono jej organy (z ich kompetencjami), do których zaliczano (art. 5 rRN): przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, prezydium, komisje oraz Sąd Honorowy [dalej też: SH]. Temu ostatniemu, którego pierwowzór można odnaleźć w regulaminach przedwojennego parlamentu, poświecono piątą część regulaminu. W skład SH wchodzili: prezes, wiceprezes oraz sędziowie wyłaniani przez RN spośród swych członków. Jej priorytetowymi zadaniami (art. 93 rRN) było orzekanie w sprawach o: czyny nielicujące z honorem i godnością członka Rady; działalność niezgodną z przyrzeczeniem złożonym Prezydentowi RP.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.