Debaty
Konstytucyjne prawo dostępu do informacji publicznej
dostęp do informacji publicznej| G. Szpor| J. Oleński| technologie informacyjne| W. Sokolewicz| władza publiczna
włącz czytnik4. Nowe idee dotyczące kształtowania mechanizmów gwarantujących realizację prawa dostępu do informacji publicznej
Prawo dostępu do informacji publicznej nie może istnieć bez odpowiednio ukształtowanych gwarancji jego urzeczywistnienia. Wyniki najnowszych międzynarodowych badań – przeprowadzonych w 2012 r. przez niezależne pozarządowe organizacje Access Info Europe i Center for Law and Democracy – dotyczących realizacji prawa dostępu do informacji publicznej w Polsce wskazują, że obecny stan prawnych mechanizmów gwarancyjnych nadal nie jest wystarczający i wymaga poprawy.
Analizując nowe opracowania dotyczące związanej z tym prawem problematyki, warto zwrócić uwagę na koncepcję Access by Design (dalej: AbD). Podmioty publiczne powinny posługiwać się takimi efektywnymi mechanizmami zarządzania informacjami publicznymi, które nie charakteryzują się wyłącznie reaktywnymi mechanizmami ich udostępniania. Dostępność informacji publicznej winna być traktowana jako zasada. Wyjątki od niej muszą być wyraźnie stypizowane i odpowiednio uzasadnione oraz poddane rygorystycznej wykładni. Bez wątpienia „ustawodawca, formułując w art. 61 Konstytucji zasadę „prawa do informacji”, wyznaczył tym samym podstawowe reguły wykładni tego uprawnienia. Jeżeli bowiem stanowi ono prawo konstytucyjne, to ustawy określające tryb dostępu do informacji powinny być interpretowane w taki sposób, aby gwarantować obywatelom i innym osobom i jednostkom szerokie uprawnienia w tym zakresie, a wszelkie wyjątki winny być rozumiane wąsko. Oznacza to stosowanie w odniesieniu do tych ustaw takich zasad wykładni, które sprzyjają poszerzaniu, a nie zawężaniu obowiązku informacyjnego”. Idee te nie są nowe, jednak w związku z upowszechnieniem się otwartej i globalnej sieci Internet oraz TIK należy brać pod uwagę związane z tym zmiany zachodzące w społeczeństwie obywatelskim przy przeprowadzaniu procesu redefinicji niektórych mechanizmów prawa dostępu do informacji publicznej.
Podstawowe cele koncepcji AbD to: zapewnienie dostępu do informacji, otwartości i transparentności. Ich realizacja powinna opierać się na katalogu 7 zasad naczelnych dla tej teorii:
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Informacje o uposażeniu burmistrza są informacją publiczną
Na wokandzie: Władza pod sędziowską kontrolą
Biuletyn Kompas - Dostęp do informacji publicznej a ochrona prywatności urzędników
ETS unieważnia część decyzji Rady zamykającej dostęp do części dokumentów
NSA: współpracownik FOR nie otrzyma danych o egzaminach na prawo jazdy
WSA: CBA nie musi ujawniać swego oprogramowania
ePUAP: nowe e-usługi dla firm i użytkowników indywidualnych pod koniec czerwca
WSA: umowy najmu zawierane przez miasto są informacją publiczną
RPO: Czy sąd administracyjny może odrzucić skargę jako wniesioną w sprawie rażąco błahej?
TK: ograniczenie dostępu do testów z poprzednich egzaminów lekarskich jest niezgodne z konstytucją
RPO przyłączył się do postępowania w sprawie skargi obywatela na decyzję Szefa Kancelarii Prezydenta
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.