Debaty
Po wyborach samorządowych 2014 roku – o efektywności i przejrzystości procesu wyborczego
frekwencja| głos nieważny| Krajowe Biuro Wyborcze| liczenia głosów| OBWE| obwodowe komisje wyborcze| Państwowa Komisja Wyborcza| wybory samorządowe| wynik wyborczy
włącz czytnikDużo bardziej zrozumiałym uzasadnieniem wysokiego wskaźnika głosów nieważnych jest raczej działanie celowe wyborcy, który korzystając z prawa wyborczego głosem nieważnym pokazuje, że w najbardziej neutralnej interpretacji nie ma wiedzy odnośnie kompetencji wybieranego organu, a tym bardziej wiedzy o kandydatach do tych organów. O ile wybór wójta czy radnego gminy jest w miarę zrozumiały, o tyle zadania, uprawnienia i obowiązki powiatu i województwa takie oczywiste być nie muszą.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że od połowy ubiegłej dekady można się spotkać z licznymi kampaniami pro-frekwencyjnymi (np. „Masz głos – Masz wybór” Fundacji Batorego, inicjatywy Centrum Edukacji Obywatelskiej, czy Fundacji Obywatelskiego Rozwoju). Do tego istotnym czynnikiem jest możliwość podawania do publicznej wiadomości danych o frekwencji przez Państwową Komisję Wyborczą w trakcie dnia głosowania. Te działania mogą istotnie wpływać na decyzję części wyborców na udział w wyborach, ale nie zmieniają jego świadomości, czy wiedzy o kandydatach oraz organach do których jest prowadzone głosowanie. Stąd rodzi się pytanie, czy gdyby podobny zakres sił i środków włożyć w poinformowanie opinii publicznej o kompetencji powiatów i województw oraz w zaprezentowanie kandydatów, co w samo zachęcenie do udziału w wyborach, to ten niepokojący wskaźnik głosów nieważnych można by zmniejszyć?
Ponadto dodatkowo nieszablonowe zachowania wyborcy mogą wynikać z nietradycyjnych form kart do głosowania. Przykładowo istotnym determinantem może być tu forma karty do głosowania – np. na jednej karcie w formie dużego arkusza wyborca postawi raczej jeden znak „X”, a w karcie w formie broszurowej może powstać wątpliwość, czy nie można znaków „X” postawić więcej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Polski model administracji wyborczej sukcesem demokratycznej transformacji
PKW nie w konstytucji – dlaczego i przez kogo?
Wybory: oświadczenie Stefana J. Jaworskiego przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej 1 grudnia
Annusewicz: Beton słabnie, sufit pęka
Kodeks wyborczy według Prezydenta
NIK o Krajowym Biurze Wyborczym
O konsultacjach PKW w sprawie nowych kart do głosowania - głos Fundacji Batorego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski