Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnik2. Zgodnie z wymogami regulaminu Sejmu RP [dalej: rS], w Kancelarii Sejmu sporządzono opinię w sprawie zgodności wniesionego projektu ustawy o zmianie Konstytucji z prawem Unii Europejskiej. W konkluzji opinii stwierdzono, że wniesiony projekt nie jest sprzeczny z prawem UE. Zaznaczono przy tym, że ustawa zwykła, której wydanie jest przewidziane w projektowanym przepisie art. 74a Konstytucji, powinna spełniać traktatowe warunki dopuszczalności ograniczeń swobody przedsiębiorczości i przepływu kapitału. Jak podkreślono w dokonanej analizie, traktaty nie przesądzają o zasadach prawa własności w państwach członkowskich. Przepis art. 345 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej [dalej: TfUE] wyraża zasadę neutralności Traktatów wobec zasad prawa własności w państwach członkowskich. Przepisy traktatowe nie stoją więc na przeszkodzie ani nacjonalizacji przedsiębiorstw, ani ich prywatyzacji. Państwa członkowskie mogą też wprowadzić (lub zachować) własność publiczną w określonych dziedzinach. Trybunał Sprawiedliwości UE podkreślił jednak, że przepis art. 345 nie wyklucza (nie przekreśla) stosowania — wobec zasad prawa własności obowiązujących w państwie członkowskim — podstawowych reguł traktatowych. W szczególności chodzi o zasady: niedyskryminacji, swobody działalności gospodarczej, swobody przepływu kapitału. Uregulowanie krajowe może ograniczać wskazane swobody podstawowe, jednak z uzasadnieniem podyktowanym względami o charakterze gospodarczym, służące celom interesu ogólnego. Ograniczenia swobód, wynikające z potrzeby ochrony interesu ogólnego, muszą być przy tym odpowiednie do zamierzonych celów i nie mogą wykraczać poza zakres niezbędny do ich osiągnięcia. W opinii podkreślono, że ograniczenia możliwości nabywania lasów stanowiących własność Skarbu Państwa, o których mowa w przedłożonym projekcie, będą mogły być uznane za ograniczenia wymienionych swobód. Ograniczenia te wprowadzałaby ustawa zwykła, o której mowa w projekcie nowelizacji Konstytucji RP. O ile łatwiej jest przyjąć, że deklarowany przez wnioskodawców cel regulacji (umożliwienie prowadzenia prawidłowej gospodarki leśnej) leży w interesie ogólnym, to wnikliwej oceny musi wymagać to, w jakim zakresie ograniczenie możliwości nabywania lasów jest rzeczywiście konieczne dla realizacji tego celu. Jak zauważono w sporządzonej opinii, obowiązki związane z zapewnieniem prawidłowej gospodarki leśnej mogą zostać nałożone zarówno w odniesieniu do lasów państwowych, jak i lasów prywatnych. Dokumenty europejskie dotyczące zarzadzania lasami zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej w żaden sposób nie wiążą się z tylko państwową własnością lasów.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.