Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikKonstytucja RP przewiduje też — w kontekście ochrony zdrowia obywateli — wprost w art. 68 ust. 4 in fine, że władze publiczne są obowiązane do „zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska”. Natomiast w art. 86 Konstytucji — w kategoriach obowiązków obywateli — przewiduje się, że „Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności określa ustawa.” Przepisy konstytucyjne — w zakresie skierowanym do ustawodawcy — oznaczają zarówno nakaz stworzenia warunków prawnych umożliwiających wywiązywanie się z obowiązku dbałości o stan środowiska, jak i zakaz tworzenia takich regulacji, które uniemożliwiałyby efektywne dbanie o stan środowiska. Odniesienie do sfery gospodarki leśnej i tutaj nie może budzić wątpliwości.
W kontekście interesującej nas materii nie można pominąć treści art. 74 Konstytucji. Zgodnie z jego brzmieniem: „1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom. 2. Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych. 3. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska. 4. Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska”. W odpowiednim zakresie przedmiotowym obejmuje to przecież także materię lasów, w tym lasów państwowych. Ukazane wcześniej przepisy konstytucyjne obejmują szeroki katalog zasad i wartości, istotnych dla wniesionego projektu ustawy o zmianie konstytucji, zwłaszcza gdy chodzi o zrównoważony rozwój, zapobieganie szkodliwym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska, obowiązek ochrony środowiska, prowadzenie polityki zapewniającej bezpieczeństwo ekologiczne, wspieranie działań obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.
4. Jak już omawiałem wcześniej, wniesiony do Sejmu projekt ustawy o zmianie Konstytucji RP przewiduje też w swej treści formę ustawy dla określenia przypadków dopuszczalności przekształceń własnościowych lasów państwowych oraz zasad udostępniania i gospodarowania tymi lasami. W obowiązującej Konstytucji RP jest przepis (art. 216), w którego zakresie mieściłyby się procesy komercjalizacji i prywatyzacji lasów stanowiących własność Skarbu Państwa. Wspomniany przepis przewiduje m.in. (ust. 2), że „nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości, udziałów lub akcji [...] przez Skarb Państwa [...] następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie”. Zastrzeżenie dla ustawy tak rozumianego porządku i ram publicznej gospodarki finansowej już znajduje się w konstytucji. Również znaczenie ma w tym kontekście art. 218 Konstytucji, zgodnie z którym także ustawa ma określać organizację Skarbu Państwa oraz sposób zarządzania jego majątkiem.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.