Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

Konstytucja RP przewiduje też — w kontekście ochrony zdrowia obywateli — wprost w art. 68 ust. 4 in fine, że władze publiczne są obowiązane do „zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska”. Natomiast w art. 86 Kon­stytucji — w kategoriach obowiązków obywateli — przewiduje się, że „Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowa­ne przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności określa ustawa.” Prze­pisy konstytucyjne — w zakresie skierowanym do ustawodawcy — oznaczają zarów­no nakaz stworzenia warunków prawnych umożliwiających wywiązywanie się z obowiązku dbałości o stan środowiska, jak i zakaz tworzenia takich regulacji, które uniemożliwiałyby efektywne dbanie o stan środowiska. Odniesienie do sfery gospo­darki leśnej i tutaj nie może budzić wątpliwości.

W kontekście interesującej nas materii nie można pominąć treści art. 74 Konsty­tucji. Zgodnie z jego brzmieniem: „1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewnia­jącą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom. 2. Ochro­na środowiska jest obowiązkiem władz publicznych. 3. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska. 4. Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska”. W odpowiednim zakresie przedmiotowym obejmuje to przecież także materię lasów, w tym lasów państwowych. Ukazane wcześniej przepisy konstytucyjne obejmują szeroki katalog zasad i wartości, istotnych dla wniesionego projektu ustawy o zmianie konstytucji, zwłaszcza gdy cho­dzi o zrównoważony rozwój, zapobieganie szkodliwym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska, obowiązek ochrony środowiska, prowadzenie polityki zapewniają­cej bezpieczeństwo ekologiczne, wspieranie działań obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.

4. Jak już omawiałem wcześniej, wniesiony do Sejmu projekt ustawy o zmianie Konstytucji RP przewiduje też w swej treści formę ustawy dla określenia przypadków dopuszczalności przekształceń własnościowych lasów państwowych oraz zasad udo­stępniania i gospodarowania tymi lasami. W obowiązującej Konstytucji RP jest prze­pis (art. 216), w którego zakresie mieściłyby się procesy komercjalizacji i prywatyza­cji lasów stanowiących własność Skarbu Państwa. Wspomniany przepis przewiduje m.in. (ust. 2), że „nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości, udziałów lub ak­cji [...] przez Skarb Państwa [...] następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie”. Zastrzeżenie dla ustawy tak rozumianego porządku i ram publicznej gospodar­ki finansowej już znajduje się w konstytucji. Również znaczenie ma w tym kontekście art. 218 Konstytucji, zgodnie z którym także ustawa ma określać organizację Skarbu Państwa oraz sposób zarządzania jego majątkiem.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.