Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikNależy podkreślić, że również pojęcie „ustawy” na gruncie Konstytucji RP jest jasne, zwłaszcza gdy chodzi o zakres przedmiotowy tego rodzaju aktu. Nie budzi żadnej wątpliwości, że forma ta jest zastrzeżona zawsze, gdy dotyczy regulacji określającej status prawny jednostki (wolności, prawa i obowiązki, ich granice i gwarancje). Kazuistyczne wyodrębnienie, w formie rozrzuconej po całym tekście konstytucji, materii regulowanej ustawowo jest bowiem pojmowane jako przejaw zasady ogólnej. Nie jest więc konieczne — dla zagwarantowania regulacji określonej materii w formie ustawy — kolejne „dopisywanie” tego rodzaju zastrzeżeń.
5. Zaproponowany przepis — w projekcie ustawy o zmianie konstytucji — wnioskodawcy oznaczyli jako art. 74a. Sytuują go więc w rozdziale II Konstytucji wśród obywatelskich wolności i praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Treść proponowanego przepisu ma jednak głównie charakter przedmiotowy (wytyczne dla organów władzy publicznej), a nie prawa podmiotowego jednostki. Z tego punktu widzenia poprawniejsze byłoby jego miejsce — jeśli rzeczywiście miałoby dojść do uchwalenia zmiany konstytucji — obok przywołanego wcześniej art. 5 Konstytucji. Jako art. 5a projektowany przepis lepiej pokazywałby systemowy sens regulacji. Powyższa uwaga ma jednak charakter o tyle hipotetyczny, że przytoczone wcześniej przepisy konstytucji nakazują wątpić w celowość proponowanej zmiany konstytucji. Jest ona zbyteczna. Uchwalenie proponowanych przepisów byłoby jedynie „skonkretyzowanym powtarzaniem” przepisów już obowiązujących. Normatywny charakter dotychczasowych przepisów Konstytucji RP pozwala bowiem na ich zastosowanie także w odniesieniu do materii „lasów”. Na marginesie można zauważyć, że — według reguły proponowanej przez wnioskodawców — należałoby również „skonkretyzować” regulację materii innych, istotnych zasobów naturalnych. Uzasadnienie projektu nowelizacji konstytucji nie odnosi się jednak do statusu innych — poza lasami — zasobów naturalnych. Również przykładem jedynie superfluum jest — mimo elementów konstrukcji prawa podmiotowego — proponowany przepis art. 74a ust. 3 projektu. Oznacza to, że także niecelowe byłoby wprowadzenie do konstytucji przepisu o udostępnianiu ludności lasów państwowych „na równych zasadach” (art. 74a ust. 3 projektu). Obowiązujące brzmienie przepisów konstytucji wystarczająco wyznacza ustawodawcy ramy do ustanawiania ograniczeń konstytucyjnych praw i wolności, zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji. Konkluzja powyższych uwag powinna się więc sprowadzać do podniesienia zasadniczej wątpliwości co do potrzeby (celowości) regulacji zawartej w projekcie z druku sejmowego nr 2374.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.