Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnik3. Ocena wniesionego projektu ustawy o zmianie Konstytucji RP mogła być dokonana jedynie z uwzględnieniem jej dotychczasowej zawartości normatywnej. W interesującym nas obszarze można wskazać aż kilka przepisów istotnych jako kontekst proponowanej nowelizacji. W szczególności chodzi o regulacje dotyczące środowiska naturalnego. Mają one zarówno charakter dyrektyw polityki państwa w tej sferze, jak i charakter praw podmiotowych jednostki związanych ze środowiskiem naturalnym. Dla oceny projektu mają one fundamentalne znaczenie.
W art. 5 in fine Konstytucji przesądza się, że Rzeczpospolita Polska (m.in.) „zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”. Nie ma tu explicite mowy o lasach, ale nie budzi wątpliwości, iż zakres przepisu obejmuje także i tę sferę. Wartości, jakie stanowią ochrona środowiska i zrównoważony rozwój, mają rangę konstytucyjną oraz zostały zakotwiczone w rozdziale I Konstytucji, regulującym zasady ustrojowe RP. Mają więc istotne znaczenie dla stosunku państwa do omawianej materii. Pojęcie zrównoważonego rozwoju niewątpliwie oznacza taki model odpowiedzialnego podejścia, który nie tylko uwzględnia proponowanie wzrostu (rozwoju) ekonomicznego, ale także wzorcem czyni potrzeby społeczne obecnych i przyszłych generacji. Mieszczą się w tym i ograniczenia, tak aby dóbr środowiskowych (w tym lasów) nie narażać na uszczerbek. Konstytucyjne pojęcie zrównoważonego rozwoju jest wytyczną (kryterium) jako podstawa działalności (i jej oceny) organów władzy publicznej. Art. 5 Konstytucji w pełni umożliwia zakwestionowanie takich działań, które jako nieracjonalne narażałyby potrzeby gospodarki leśnej, naruszając wymogi ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Przepis ten jest konstytucyjną dyrektywą, mającą zastosowanie w sferze stanowienia prawa, jak i jego stosowania. Można też zauważyć, że wiąże się on z art. 1 Konstytucji, który określa Rzeczpospolitą Polską jako „dobro wspólne” wszystkich obywateli. Związek pojęć dobra wspólnego i zrównoważonego rozwoju jest wyraźny.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.