Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

3. Ocena wniesionego projektu ustawy o zmianie Konstytucji RP mogła być do­konana jedynie z uwzględnieniem jej dotychczasowej zawartości normatywnej. W in­teresującym nas obszarze można wskazać aż kilka przepisów istotnych jako kontekst proponowanej nowelizacji. W szczególności chodzi o regulacje dotyczące środowiska naturalnego. Mają one zarówno charakter dyrektyw polityki państwa w tej sferze, jak i charakter praw podmiotowych jednostki związanych ze środowiskiem naturalnym. Dla oceny projektu mają one fundamentalne znaczenie.

W art. 5 in fine Konstytucji przesądza się, że Rzeczpospolita Polska (m.in.) „za­pewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”. Nie ma tu explicite mowy o lasach, ale nie budzi wątpliwości, iż zakres przepisu obejmuje także i tę sferę. Wartości, jakie stanowią ochrona środowiska i zrównoważony rozwój, mają rangę konstytucyjną oraz zostały zakotwiczone w rozdziale I Konstytucji, regu­lującym zasady ustrojowe RP. Mają więc istotne znaczenie dla stosunku państwa do omawianej materii. Pojęcie zrównoważonego rozwoju niewątpliwie oznacza taki mo­del odpowiedzialnego podejścia, który nie tylko uwzględnia proponowanie wzrostu (rozwoju) ekonomicznego, ale także wzorcem czyni potrzeby społeczne obecnych i przyszłych generacji. Mieszczą się w tym i ograniczenia, tak aby dóbr środowisko­wych (w tym lasów) nie narażać na uszczerbek. Konstytucyjne pojęcie zrównoważo­nego rozwoju jest wytyczną (kryterium) jako podstawa działalności (i jej oceny) or­ganów władzy publicznej. Art. 5 Konstytucji w pełni umożliwia zakwestionowanie takich działań, które jako nieracjonalne narażałyby potrzeby gospodarki leśnej, naru­szając wymogi ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Przepis ten jest kon­stytucyjną dyrektywą, mającą zastosowanie w sferze stanowienia prawa, jak i jego sto­sowania. Można też zauważyć, że wiąże się on z art. 1 Konstytucji, który określa Rzeczpospolitą Polską jako „dobro wspólne” wszystkich obywateli. Związek pojęć dobra wspólnego i zrównoważonego rozwoju jest wyraźny.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.