Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

8. Jak się wydaje, to z rozróżnieniem „potencjalnych” dwóch dróg postępowania komisyjnego można wiązać także pytanie przewodniczącego Komisji Ochrony Śro­dowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, do której Sejm skierował projekt ustawy z druku nr 2374, adresowane również do Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu. W dniu 17 lipca 2014 r. poseł S. Żelichowski, przewodniczący tejże Komisji, posta­wił pytanie (pismo zarejestrowane w Biurze Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, sygn. 1722/14): „Czy rozdział 3a regulaminu Sejmu odnosi się do komisji stałej, do której został skierowany do rozpatrzenia poselski projekt ustawy o zmianie Konstytu­cji RP (druk nr 2374)”. Prima facie może się wydawać, że u podstaw tego pytania le­żało chyba przekonanie (wątpliwość?), iż wskazany rozdział 3a rS — być może — dotyczy tylko (ewentualnej) Komisji Nadzwyczajnej, jeśli taka byłaby powołana do rozpatrzenia projektu.

Rozdział 3a (art. 86a-86k) rS nosi tytuł „Postępowanie z projektami ustaw o zmia­nie Konstytucji”. Już sam tytuł dostatecznie jasno określa, że chodzi tu o wszelkie postępowania w sprawie zmiany konstytucji, a nie tylko te, które toczą się na forum Komisji Nadzwyczajnej. Kryterium zakresowe tego rozdziału bazuje więc na wyodębnieniu rodzaju projektów ustaw (tu — projektów ustaw o zmianie konstytucji), a nie rodzaju forum prac z rozróżnieniem generalnym na komisje zwyczajne (tu — Komi­sję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa) lub ewentualną — Ko­misję Nadzwyczajną do spraw rozpatrzenia określonego projektu. Innymi słowy, bez względu na to, czy projekt ustawy o zmianie konstytucji skierowany zostaje przez Sejm do określonej komisji zwyczajnej, czy do powoływanej w tym celu Komisji Nad­zwyczajnej, są one jednakowo zobligowane postępować zgodnie z przepisami roz­działu 3a rS.

Jedynie też dla jasności przypomnę, że przepisy rozdziału 3a nie regulują w spo­sób zupełny postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji, bowiem regulu­ją one jedynie — na zasadzie lex specialis — pewne odrębności tego rodzaju postępo­wania. Zgodnie z art. 86a do postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji stosuje się bowiem — jako lex generalis — przepisy działu II rozdziału 1, 1a i 14 rS. Oba rodzaje przepisów w jednakowym stopniu wiążą te dwie komisje (zwyczajną i nadzwyczajną) w toku rozpatrywania projektu ustawy o zmianie konstytucji. Można także zauważyć, że poszczególne przepisy z rozdziału 3a nie zawierają jakichkolwiek treści, które różnicowałyby tok postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytu­cji w zależności od tego, jaki rodzaj komisji stanowiłby forum prac. Przepis wskazu­jący wyraźnie na Komisję Nadzwyczajną jest w tym rozdziale tylko jeden (art. 86b), a z jego treści wynika jedynie fakultatywność powołania takiej komisji oraz dyrekty­wa odnośnie do jej składu. Gdy zaś chodzi o tok prac nad projektami, przepisy roz­działu 3a posługują się ogólną formułą o „komisji, która rozpatruje projekt ustawy o zmianie Konstytucji”, co obejmuje zarówno ewentualną Komisję Nadzwyczajną (je­śli byłaby powołana), jak i komisję zwyczajną, do której Sejm skierował taki projekt ustawy. Nie budzi wątpliwości, że przepisy rozdziału 3a rS musiały odnosić się także do zwyczajnej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, do której Sejm skierował projekt ustawy o zmianie konstytucji zawarty w druku sejmo­wym nr 2374.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.