Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikReguła ogólna wymaga jednak oceny także in concreto, a tu (w pytaniu posła J. Burego) alternatywę — jako „wystarczającą” — miałaby ewentualnie stanowić Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Na istotę regulacji w projekcie ustawy z druku nr 2374 wskazywałem wcześniej. Dla oceny szczególnie istotny jest „zakres” właściwości merytorycznej „forum” dalszych prac. Kończenie pierwszego czytania projektu na posiedzeniu Sejmu i skierowaniem projektu do komisji oznacza jednocześnie konieczność dokonania stosownej oceny, ponieważ projekty kieruje się do „właściwych” komisji (art. 40 ust. 1), w tym nawet do więcej niż jednej; komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt, obradują nad nim wspólnie, a mogą też zwrócić się jeszcze do innych komisji sejmowych o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części (art. 40 ust. 2). W tle tak rozumianej właściwości trzeba jeszcze widzieć regulaminowe konsekwencje proceduralne związane z tokiem takich prac.
Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych określa załącznik do regulaminu Sejmu. Te zakresy trzeba jednak powiązać z projektem rozpatrywanej ustawy. Przywołana przez posła Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa ma w swym zakresie właściwości (pkt 15 załącznika) m.in. sprawy „leśnictwa i gospodarki leśnej”. Z uwagi na treść projektu należy jednak zauważyć, że do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi należą sprawy m.in. gospodarki i ochrony gruntów rolnych i leśnych, a także sprawy określania kierunków demonopolizacji organów i struktur zajmujących się powyższą działalnością (pkt 19 załącznika). Do Komisji Skarbu Państwa należą sprawy przekształceń form własności (pkt 21 załącznika). Do Komisji Gospodarki należą sprawy polityki gospodarczej, a w szczególności restrukturyzacji gospodarki, sprawy ochrony przed działaniem monopoli, zapewnienia wolności konkurencji na rynku, koncesjonowania działalności gospodarczej (pkt 8 załącznika). Wreszcie też nie można pominąć faktu, że do Komisji Ustawodawczej należą sprawy rozpatrywania projektów ustaw o szczególnym znaczeniu prawnym (pkt 24 załącznika). Przytoczone wcześniej „zakresy” raczej przemawiały przeciw założeniu, że „wystarczająca” byłaby — dla omawianego projektu ustawy o zmianie konstytucji — tylko jedna, wskazana przez posła Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Jednak Sejm nie skierował projektu do Komisji Nadzwyczajnej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.