Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

Reguła ogólna wymaga jednak oceny także in concreto, a tu (w pytaniu posła J. Bu­rego) alternatywę — jako „wystarczającą” — miałaby ewentualnie stanowić Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Na istotę regulacji w projek­cie ustawy z druku nr 2374 wskazywałem wcześniej. Dla oceny szczególnie istotny jest „zakres” właściwości merytorycznej „forum” dalszych prac. Kończenie pierwszego czy­tania projektu na posiedzeniu Sejmu i skierowaniem projektu do komisji oznacza jed­nocześnie konieczność dokonania stosownej oceny, ponieważ projekty kieruje się do „właściwych” komisji (art. 40 ust. 1), w tym nawet do więcej niż jednej; komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt, obradują nad nim wspólnie, a mogą też zwrócić się jeszcze do innych komisji sejmowych o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części (art. 40 ust. 2). W tle tak rozumianej właściwości trzeba jeszcze widzieć regulaminowe konsekwencje proceduralne związane z tokiem takich prac.

Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych określa załącznik do regulami­nu Sejmu. Te zakresy trzeba jednak powiązać z projektem rozpatrywanej ustawy. Przy­wołana przez posła Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa ma w swym zakresie właściwości (pkt 15 załącznika) m.in. sprawy „leśnictwa i gospo­darki leśnej”. Z uwagi na treść projektu należy jednak zauważyć, że do Komisji Rol­nictwa i Rozwoju Wsi należą sprawy m.in. gospodarki i ochrony gruntów rolnych i le­śnych, a także sprawy określania kierunków demonopolizacji organów i struktur zajmujących się powyższą działalnością (pkt 19 załącznika). Do Komisji Skarbu Pań­stwa należą sprawy przekształceń form własności (pkt 21 załącznika). Do Komisji Go­spodarki należą sprawy polityki gospodarczej, a w szczególności restrukturyzacji go­spodarki, sprawy ochrony przed działaniem monopoli, zapewnienia wolności konkurencji na rynku, koncesjonowania działalności gospodarczej (pkt 8 załącznika). Wreszcie też nie można pominąć faktu, że do Komisji Ustawodawczej należą sprawy rozpatrywania projektów ustaw o szczególnym znaczeniu prawnym (pkt 24 załączni­ka). Przytoczone wcześniej „zakresy” raczej przemawiały przeciw założeniu, że „wy­starczająca” byłaby — dla omawianego projektu ustawy o zmianie konstytucji — tyl­ko jedna, wskazana przez posła Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Jednak Sejm nie skierował projektu do Komisji Nadzwyczajnej.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.