Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

2) W dodawanym art. 74a miałby zostać dodany nowy ust. 4 o następującym brzmie­niu: „Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa są zarządzane na zasadzie samofinan­sowania przez polskie przedsiębiorstwo «Lasy Państwowe» zgodnie z celami określony­mi w art. 5 Konstytucji posługując się symbolami zgodnie z art. 28 Konstytucji”.

3) W dodawanym art. 74a miałby zostać dodany nowy ust. 5 o następującym brzmieniu: „Za lasy niesłusznie przejęte na rzecz Skarbu Państwa w okresie PRL byli właściciele tych lasów lub ich spadkobiercy otrzymują rekompensatę z budżetu pań­stwa w formie pieniężnej pomniejszoną o ewentualne, udowodnione przez Skarb Pań­stwa należne mu wierzytelności w momencie przejęcia”.

Poprawki opatrzone datą 16 września 2014 r. objęły punkty dotyczące obu arty­kułów projektu „bazowego”:

— po pierwsze — art. 1 projektu miałby mieć następujące brzmienie: „W Kon­stytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946) w art. 74: 1) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

„2a. Szczególnej ochronie podlegają lasy stanowiące własność Skarbu Państwa.

2b. Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa nie podlegają przekształceniom własnościowym. Wyjątki od tej zasady, uzasadnione celami publicznymi lub celami zrównoważonej gospodarki leśnej, określa ustawa”; po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „3a. Każdy ma prawo dostępu do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa na równych zasadach. Warunki dostępu określa ustawa”.

— po drugie — w art. 2 (projektu bazowego) wyraz „miesiąca” miałby zostać za­stąpiony wyrazami „6 miesięcy”.

Uwagi do zgłoszonych poprawek mogą mieć częściowo charakter wspólny dla obu propozycji, jedynie zaś w części odrębny dla pewnych kwestii szczegółowych. Podsta­wowa uwaga wspólna to konstatacja, że zaproponowane poprawki utrzymywały isto­tę projektu bazowego we wszystkich jego zasadniczych elementach. W tym więc za­kresie za aktualne należało uznać wszystkie uwagi poczynione wcześniej w odniesieniu do projektu, związane ze znaczeniem przepisów przywołanych z obowiązującej Kon­stytucji RP (art. 5 w zw. z art. 1, art. 68 ust. 1, art. 74, 86, 216 w zw. z art. 218, art. 31).

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.