Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikNatomiast gdy chodzi o pewne generalia praktyki, to należy zauważyć, że pod rządami obowiązującej Konstytucji RP wniesiono już do Sejmu 19 projektów ustaw o zmianie konstytucji, przy czym kilkanaście z nich znalazło się w fazie „skierowania do komisji”. Jak wiadomo, zgodnie z art. 39 ust. 1 rS (stosowanego wobec projektów ustaw o zmianie konstytucji na mocy art. 86a rS) pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu kończy się skierowaniem projektu do komisji, chyba że Sejm w związku ze zgłoszonym wnioskiem odrzuci projekt w całości. Należy podkreślić, że w dotychczasowej praktyce postępowania z projektami ustaw o zmianie konstytucji tylko jeden projekt (pierwszy pod rządami Konstytucji z 1997 r.) wyjątkowo — i nietypowo — skierowany został po zakończeniu pierwszego czytania do komisji stałej, a ściślej, adresatami były dwie komisje stałe (Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich oraz Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka). Chodziło wówczas o projekt z 10 listopada 1997 r. (druk nr 72), dotyczący spraw immunitetowych (art. 105 Konstytucji). Można na marginesie zauważyć, że skierowanie to nie mogło objąć wskazania Komisji Ustawodawczej, ponieważ nowelizacją regulaminu sejmowego z dnia 28 października 1997 r. Sejm zniósł istniejącą wcześniej Komisję Ustawodawczą. Nie można też pominąć uwagi, że to skierowanie projektu do komisji stałych dokonane zostało „obok” przepisu konstytucyjnego (art. 110 ust. 3), dającego możliwość powołania komisji nadzwyczajnej; również ówczesny art. 20 ust. 1 rS wprost stanowił, że „Sejm może powoływać i odwoływać komisje nadzwyczajne; powołując takie komisje, Sejm określa cel, zasady i tryb ich działania”. Dodajmy też, że regulamin Sejmu w ówczesnym brzmieniu nie przewidywał osobnych przepisów bardziej kompleksowo regulujących postępowanie z projektami ustaw o zmianie konstytucji, na wzór dzisiejszych art. 86a-86k. Stałą Komisję Ustawodawczą przywrócono zaś dopiero w następnej kadencji Sejmu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.