Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikZ systemowo-formalnego punktu widzenia należy też zauważyć, że propozycja poprawek z 16 września 2014 r. oznaczała rezygnację z koncepcji zawartej w projekcie bazowym, mianowicie dodania w Konstytucji RP nowego art. 74a. Według propozycji poprawki nowelizacji podlegałby przepis art. 74 Konstytucji. Jest to zmiana na pozór tylko techniczno-legislacyjna, nadal jednak o tyle mniej trafna, że „wiążąca” zmiany systemowo z art. 74 (wcześniej w pewnym luźniejszym związku jako art. 74a), który jest znacznie węższym kontekstem merytorycznym, niż — jak sygnalizowałem — lepszy pod tym względem, bo bogatszy treściowo art. 5 Konstytucji.
W propozycji poprawek z 16 września 2014 r. — biorąc od strony merytorycznej — przepis proponowanego ust. 2 (w art. 74) nadal nie miał skonkretyzowanej samoistnie treści normatywnej i wyjaśniającej, na czym miałaby polegać deklarowana w nim „szczególna” ochrona lasów państwowych. W tejże propozycji w nowym ust. 2b (w art. 74) zwraca uwagę zawarcie explicite wytycznych dla ustawodawcy zwykłego, który wyjątki od zakazu przekształceń własnościowych lasów państwowych miałby określać jako uzasadnione celami publicznymi lub celami zrównoważonej gospodarki leśnej. W zakresie drugiej z przesłanek jest to tylko „skonkretyzowane superfluum” (por. art. 5 Konstytucji — zrównoważony rozwój). Należało się też obawiać, że „uzasadnienie celami publicznymi” przy tak wielowątkowej, wieloaspektowej materii, o której mówimy, może mieć jedynie pozorne lub iluzoryczne znaczenie. Przepis proponowanego nowego ust. 3a (w art. 74) — w porównaniu z wersją projektu bazowego — jedynie otrzymał stylistycznie wyraźniejszą postać prawa podmiotowego jednostki, z minimalnym też zawężeniem zakresu przewidzianej tu ustawy zwykłej. Można jednak zauważyć, że jakość techniczno-legislacyjna poprawki z 16 września 2014 r. zasługiwała — w porównaniu z projektem bazowym — na wyższą ocenę. Ocena ta jest jednak o tyle względna, że nie przekreśla zasadniczych zastrzeżeń (wątpliwości) wobec istoty propozycji nowelizacji konstytucji, o których mówiłem wcześniej. Dodam też, że pod względem merytorycznym i legislacyjnym propozycje z 16 września 2014 r. były lepszej jakości niż propozycje poprawek z 10 września 2014 r.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.