Debaty
Trybunał konstytucyjny – czy tylko negatywny ustawodawca?
Austria| Hans Kelsen| judicial review| kelsenowski model sądu konstytucyjnego| kontrola konstytucyjności| negatywny ustawodawca| reżim kelseński| Trybunał Konstytucyjny| USA
włącz czytnik– centralizacja (wyrażona tym, że kontrolę sprawuje organ wyodrębniony organizacyjnie z systemu władzy sądowniczej, powoływany w specyficzny sposób i rozstrzygający spory konstytucyjne na zasadzie wyłączności);
– kompleksowość (przejawia się tym, że działania trybunału w swym zakresie obejmują nie tylko kontrolę zgodności aktów prawnych z konstytucją, ale także rozstrzygają spory federalne, orzekają o odpowiedzialności za naruszenie konstytucji, rozpatrują skargi konstytucyjne obywateli i spory wyborcze);
– abstrakcyjność kontroli (wprawdzie kontrola podejmowana jest tylko na wniosek upoważnionych organów państwowych, to jednak jest ona niezwiązana z konkretnym przypadkiem stosowania prawa);
– bezwzględność kontroli (przejawia się ona w fakcie derogacji ustawy w przypadku orzeczenia o jej sprzeczności z konstytucją).
Różnice pomiędzy tymi typologicznie określonymi systemami ilustruje poniższa tabela.
„Amerykański” model judical review | „Europejski” model sądu konstytucyjnego |
Spór konstytucyjny pojawia się w kontekście zawisłej przed sądem sprawy i ma charakter subsydiarny | Spory konstytucyjne są wyodrębnione spośród innych |
Zarzut niekonstytucyjności ustawy jest rozstrzygany w kontekście konkretnej sprawy | Zarzut niekonstytucyjności ustawy funkcjonuje i jest rozstrzygany odrębnie |
Sąd rozpatrujący problem konstytucyjności ustawy jest częścią systemu sądów powszechnych | Sąd konstytucyjny jest wyodrębniony z systemu sądownictwa powszechnego |
Inicjatywa wszczęcia postępowania ogranicza się do uczestników postępowania sądowego | Inicjatywa wszczęcia postępowania przysługuje organom publicznym lub ich wyodrębnionym częściom |
Występuje wyłącznie kontrola o charakterze konkretnym i następczym | Oprócz kontroli konkretnej i następczej występuje także kontrola abstrakcyjna i prewencyjna |
Orzeczenia o niezgodności aktów z konstytucją są zaskarżane w trybie instancyjnym, właściwym dla sprawy głównej i mają znaczenie tylko dla rozstrzygniętej sprawy | Orzeczenia o niezgodności aktów z konstytucją są niezaskarżalne i wywołują bezpośrednie skutki erga omnes |
Źródło: R. Alberski, Trybunał konstytucyjny w polskich systemach politycznych, Wrocław 2010, s. 34.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.