Debaty
W Senacie odbyło się pierwsze wysłuchanie publiczne
Fundacja Batorego| HFPC| Mieczysław Augustyn| Piotr Zientarski| regulamin Senatu| Senat| ustawa o petycjach| wysłuchanie publiczne| władza publiczna| życie publiczne
włącz czytnikReprezentant Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka postulował skrócenie przewidywanego terminu rozpatrywania petycji. W jego ocenie trzy miesiące na odpowiedź to zbyt długi termin w porównaniu z terminami administracyjnymi. Przedstawicielka Urzędu Miasta Poznania wskazała na potrzebę ścisłego określenia przedmiotu petycji, tak, by urzędnicy nie mieli problemu z jej kwalifikacją i nie przyjmowali błędnego trybu jej rozpatrywania.
Uczestnicy wysłuchania mówili, że to ustawa bardzo potrzebna, wyrażali zadowolenie z większości proponowanych rozwiązań, a także nadzieję, że wkrótce będzie to obowiązujące prawo.
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. W ramach petycji obywatele indywidualnie lub zbiorowo mogą zgłaszać prośby, wnioski lub propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Projekt ustawy o petycjach reguluje zasady składania i rozpatrywania petycji, sposoby postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji, określa formę, w jakiej może być złożona petycja oraz elementy, jakie powinna zawierać.
Przedmiotem petycji mogą być sprawy dotyczące życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organu władzy publicznej będącego jej adresatem albo w zakresie wykonywanych przez organizację lub instytucję społeczną zadań zleconych z zakresu administracji publicznej.
Uprawnionymi do składania petycji są osoby fizyczne, społeczne podmioty zbiorowe, niezależnie od posiadanej osobowości prawnej, m.in. związki zawodowe, związki pracodawców, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, samorządy społeczne i zawodowe, fundacje i inne organizacje.
Adresatami petycji są organy władzy publicznej (zarówno państwowej, jak i samorządu terytorialnego bez względu na terytorialny zasięg ich działania i charakter ich funkcji) oraz organizacje i instytucje społeczne wykonujące zadania zlecone z zakresu administracji publicznej.
Przeprowadzenie wysłuchania publicznego umożliwiła zmiana Regulaminu Senatu. Zgodnie z art. 80 ust. 1b Regulaminu Senatu komisje rozpatrujące projekt senackiej inicjatywy ustawodawczej mogą podjąć uchwałę o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego dotyczącego tego projektu, wskazując dzień i godzinę jego przeprowadzenia. Uchwałę tę oraz informację dotyczącą miejsca przeprowadzenia wysłuchania publicznego ogłasza się na senackiej stronie internetowej co najmniej 21 dni przed dniem wysłuchania. Szczegółowe zasady przeprowadzania wysłuchania publicznego reguluje art. 80a Regulaminu Senatu. Zgodnie z przepisami tego artykułu prawo wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym ma każdy, kto zgłosi komisjom taką chęć co najmniej siedem dni przed dniem wysłuchania, w formie pisemnej albo na adres poczty elektronicznej ogłoszony na senackiej stronie internetowej, wskazując między innymi interes, którego w odniesieniu do danej regulacji zamierza chronić, lub rozwiązanie prawne, o którego uwzględnienie będzie zabiegać.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Augustyn: Senacki projekt ustawy o petycjach czeka na decyzję polityczną
Parlamentarzyści chcą ożywić wysłuchanie publiczne
Projekt ustawy o petycjach po raz kolejny
MS: będzie kolizja prawa petycji z ustawą o ustroju sądów
Andrzej Misiołek: Senat zmienia swój Regulamin
Kompas: Wysłuchanie publiczne i ustawa o petycjach - nowe otwarcie w dialogu władz z obywatelami
Kompas - Projekt ustawy o petycjach trafił do Sejmu
Sen. Augustyn: Petycje mogą pomóc przywracać zaufanie obywateli do władz publicznych
Sen. Seweryński: Ustawa o petycjach zachęci obywateli do większego zaangażowania w sprawy publiczne
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.