Debaty



W Senacie odbyło się pierwsze wysłuchanie publiczne

Fundacja Batorego| HFPC| Mieczysław Augustyn| Piotr Zientarski| regulamin Senatu| Senat| ustawa o petycjach| wysłuchanie publiczne| władza publiczna| życie publiczne

włącz czytnik

Reprezentant Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka postulował skrócenie przewidywanego terminu  rozpatrywania petycji. W jego ocenie trzy miesiące na odpowiedź to zbyt długi termin w porównaniu z terminami administracyjnymi. Przedstawicielka Urzędu Miasta Poznania wskazała na potrzebę ścisłego określenia przedmiotu petycji, tak, by urzędnicy nie mieli problemu z jej  kwalifikacją i nie przyjmowali błędnego trybu jej rozpatrywania.

Uczestnicy wysłuchania mówili, że to ustawa bardzo potrzebna, wyrażali zadowolenie z większości proponowanych rozwiązań, a także nadzieję, że wkrótce będzie to obowiązujące prawo.

Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. W ramach petycji obywatele indywidualnie lub zbiorowo mogą zgłaszać prośby, wnioski lub propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Projekt ustawy o petycjach reguluje zasady składania i rozpatrywania petycji, sposoby postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji, określa formę, w jakiej może być złożona petycja oraz elementy, jakie powinna zawierać.
Przedmiotem petycji mogą być sprawy dotyczące życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organu władzy publicznej będącego jej adresatem albo w zakresie wykonywanych przez organizację lub instytucję społeczną zadań zleconych z zakresu administracji publicznej.

Uprawnionymi do składania petycji są osoby fizyczne, społeczne podmioty zbiorowe, niezależnie od posiadanej osobowości prawnej, m.in. związki zawodowe, związki pracodawców, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, samorządy społeczne i zawodowe, fundacje i inne organizacje.

Adresatami petycji są organy władzy publicznej (zarówno państwowej, jak i samorządu terytorialnego bez względu na terytorialny zasięg ich działania i charakter ich funkcji) oraz organizacje i instytucje społeczne wykonujące zadania zlecone z zakresu administracji publicznej.

Przeprowadzenie wysłuchania publicznego umożliwiła zmiana  Regulaminu Senatu. Zgodnie z art. 80 ust. 1b Regulaminu Senatu  komisje rozpatrujące projekt senackiej inicjatywy ustawodawczej mogą podjąć uchwałę o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego dotyczącego tego projektu, wskazując dzień i godzinę jego przeprowadzenia. Uchwałę tę oraz informację dotyczącą miejsca przeprowadzenia wysłuchania publicznego ogłasza się na senackiej stronie internetowej co najmniej 21 dni przed dniem wysłuchania. Szczegółowe zasady przeprowadzania wysłuchania publicznego reguluje art. 80a Regulaminu Senatu. Zgodnie z przepisami tego artykułu prawo wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym ma każdy, kto zgłosi komisjom taką chęć co najmniej  siedem dni przed dniem wysłuchania, w formie pisemnej albo na adres poczty elektronicznej ogłoszony na senackiej stronie internetowej, wskazując między innymi interes, którego w odniesieniu do danej regulacji zamierza chronić, lub rozwiązanie prawne, o którego uwzględnienie będzie zabiegać.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.