Państwo
Biuletyn Kompas - Budżet obywatelski w oparach polskiej polityki lokalnej (cz. 1)
budżet obywatelski| budżet partycypacyjny| Instytut Spraw Publicznych| Kongres Ruchów Miejskich| Kraśnik| Lublin| Regionalna Izba Obrachunkowa
włącz czytnikGłosowanie Radnych nad uchwałą dotyczącą budżetu samorządowego na 2014 rok, uwzględniającą wydatki na projekty wybrane w budżecie obywatelskim odbyło się już po tym jak cała sprawa zrobiła się głośna i z różnych stron przedstawiano argumenty za niezasadnością sfinansowania remontu dachu kościoła. Część radnych zgłosiła wniosek o wykreślenie dofinansowania na kościół z projektu uchwały zmieniającej uchwałę budżetową na rok 2014 i przekazanie tych środków na inne inwestycje, które zajęły kolejne miejsca podczas głosowania mieszkańców. Pomysł nie zyskał jednak aprobaty pozostałych radnych, sugerujących, że byłoby to „działaniem wbrew woli mieszkańców”.
W rezultacie, Rada Miasta Kraśnik potwierdziła ich wybór na sesji specjalnej 24 kwietnia, przyjmując uchwałę zmieniającą budżet Miasta Kraśnik na 2014 rok z uwzględnieniem inwestycji na dach kościoła. Ostatnie słowo należy teraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, której przedstawiciele już wcześniej deklarowali, że jej kolegium na zgromadzeniu 6 maja br. stwierdzi nieważność uchwały budżetowej w zakresie dotyczącym tej konkretnej inwestycji. Uzasadnieniem dla tej decyzji będzie niezgodność uchwały z przepisami prawa. RIO sama skonstruuje później w tej części budżet Kraśnika, decydując o przeznaczeniu kwoty planowanej dotychczas na remont dachu. Takie zastępowanie przez urzędników w kompetencjach członków lokalnego organu przedstawicielskiego nie jest często spotykane w skali kraju. A paradoksalnie do sytuacji tej doprowadził sposób przeprowadzenia budżetu partycypacyjnego w mieście.
Natomiast sami mieszkańcy wydają się dalej twardo stać za raz już przez siebie podjętym wyborem. Zebrali dotychczas 2 tysiące podpisów w obronie tych 500 tys. zł na sfinansowanie dachu kościoła, które razem z prośbą o interwencję trafić mają do wojewody lubelskiego. Jednak ten ostatni już teraz przyznaje, że nie ma prawnej możliwości, by wpłynąć w jakikolwiek sposób na decyzję Regionalnej Izby Obrachunkowej. Nie może też sam ocenić uchwały budżetowej Rady Miasta i jej zgodności z prawem, ponieważ działanie takie należy do wyłącznej kompetencji RIO.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Biuletyn Kompas - Budżet partycypacyjny w Warszawie
Jak usprawnić budżet obywatelski?
Kompas: Budżet partycypacyjny wschodzi nad Białymstokiem
Kompas - Budżety obywatelskie w innych państwach europejskich: przykład Niemiec i Szwecji
Biuletyn Kompas - Budżet obywatelski w oparach polskiej polityki lokalnej (cz. 2)
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.