Państwo
F. Rymarz: Wybory do PE a wybory krajowe. Podobieństwa i różnice
Ferdynand Rymarz| frekwencja| kadencja| koalicje wyborcze| okręg wyborczy| Państwowa Komisja Wyborcza| Parlament Europejski| progi wyborcze| wybory do Parlamentu Europejskiego
włącz czytnikWybory do PE przeprowadzają: Państwowa Komisja Wyborcza, okręgowe, rejonowe i obwodowe komisje wyborcze. (W wyborach parlamentarnych nie powołuje się rejonowych komisji wyborczych, które zresztą spełniają jedynie pomocnicze funkcje obliczeniowe z terenu swojego działania).
Zasadnicza różnica występuje w ilości okręgów wyborczych: w wyborach do PE jest ich jedynie 13; w krajowych wyborach parlamentarnych – 41. Okręgami wyborczymi do PE są najczęściej województwa, z wyjątkiem połączenia w jeden okręg: województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego z siedzibą w Olsztynie; małopolskiego ze świętokrzyskim z siedzibą w Krakowie; dolnośląskiego z opolskim z siedzibą we Wrocławiu; lubuskiego i zachodniopomorskiego z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim. Miasto stołeczne Warszawa z częścią powiatów województwa mazowieckiego tworzy jeden okręg, natomiast znaczna liczba powiatów województwa mazowieckiego tworzy drugi okręg – w obu siedzibą okręgowej komisji wyborczej jest Warszawa. Liczba okręgów wyborczych w wyborach do PE zbliżona jest do ilości wojewódzkich komisji wyborczych w samorządowych wyborach do sejmików województw (17).
W okręgu wyborczym do PE nie określa się liczby wybieranych z niego posłów. Prawo zgłaszania kandydatów na posłów do PE (identycznie jak w wyborach parlamentarnych) przysługuje komitetom wyborczym: partii politycznej, koalicji partii oraz wyborców. (Zgłaszanie kandydatów na posłów przez komitety wyborcze wyborców ma charakter iluzoryczny, bowiem raczej nierealne jest pokonanie przez nich 5% progu wyborczego w skali kraju). Wysoki 5% próg wyborczy (klauzule zaporowe) preferuje partie i koalicje wyborcze partii; w wyborach do PE koalicje partii mają nawet znacznie większe przywileje (5% próg) niż w wyborach parlamentarnych, w których obowiązuje 8% próg ważnie oddanych głosów w skali kraju. Podziału mandatów między uprawnione komitety wyborcze dokonuje Państwowa Komisja Wyborcza według systemu proporcjonalnego (metoda d`Hondta). Pewną różnicą w podziale mandatów występującą w wyborach do PE jest brak zwolnienia z pokonania progu wyborczego dla mniejszości narodowych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Progi wyborcze – elementem demokratycznego systemu wyborczego
7-8 czerwca 2003: referendum unijne. Organizacja i przebieg
F. Rymarz: Wybory do PE w 2009 roku - przebieg kampanii wyborczej i głosowania
F. Rymarz: Rezygnacja z mandatu do Parlamentu Europejskiego
W kampanijnym cyrku
SN: 64 protesty wyborcze
Wybory do Parlamentu Europejskiego jako wybory drugiej kategorii
Kukiz żąda od RPO skargi do Trybunału
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski