Państwo



F. Rymarz: Wybory do PE a wybory krajowe. Podobieństwa i różnice

Ferdynand Rymarz| frekwencja| kadencja| koalicje wyborcze| okręg wyborczy| Państwowa Komisja Wyborcza| Parlament Europejski| progi wyborcze| wybory do Parlamentu Europejskiego

włącz czytnik

Wspólne dla obu rodzajów wyborów są inne przepisy ogólne kodeksu wyborczego, w tym sposób głosowania i warunki ważności głosu (wyborca głosuje tylko na jedną listę kandydatów, stawiając na karcie do głosowania znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów, przez co wskazuje jego pierwszeństwo do uzyskania mandatu). Tożsame są alternatywne metody głosowania (przez pełnomocnika, korespondencyjne), w zasadzie podobne zasady kampanii wyborczej w programach nadawców radiowych i telewizyjnych, warunki składania protestów wyborczych i ważności wyborów. Z przepisów dotyczących wyborów do Sejmu mających zastosowanie w wyborach do PE wymienić należy: tzw. parytety wyborcze (na liście kandydatów liczba kandydatów kobiet w stosunku do liczby kandydatów mężczyzn nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na danej liście) oraz możliwość rejestrowania list wyborczych w całym kraju na podstawie zaświadczenia wydanego przez Państwową Komisję Wyborczą, jeżeli przedtem dany komitet uzyskał rejestrację w co najmniej połowie okręgów wyborczych na podstawie 10 000 podpisów poparcia wyborców.

Kodeks wyborczy stanowi, że w wyborach do PE prawo wybieralności  (bierne prawo wyborcze) ma osoba, która:

· najpóźniej w dniu głosowania kończy 21 lat i od co najmniej 5 lat stale zamieszkuje w Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej

· nie została pozbawiona praw publicznych i wyborczych ani ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu;

· nie została skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;

· wobec której nie wydano prawomocnego orzeczenie sądu stwierdzającego złożenie nieprawdziwej informacji o współpracy z organami bezpieczeństwa państwa w  okresie 1944-1990.

Kodeks wyborczy nie zawiera innych warunków wybieralności na posłów do PE, jednakże z faktu, iż są oni przedstawicielami Polski w UE i w sposób istotny mogą mieć wpływ na interes państwa w ramach wspólnoty narodów europejskich, należy wyprowadzić wniosek o konieczności spełnienia przez kandydatów intelektualnych i etycznych wymogów oraz posiadania przez nich odpowiednich kwalifikacji i kompetencji. Chodzi tu o pewien cenzus wykształcenia, znajomość języków obcych, posiadanie doświadczenia wynikającego z dotychczasowego pełnienia funkcji publicznych oraz wiedzy o prawie europejskim i funkcjonowaniu struktur unijnych.
Ferdynand Rymarz

Poprzednia 123 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze


Kazimierz | 21-01-14 22:20
Wygląda na to, że w nadchodzących wyborach na jedynkach list - tak będzie chyba na listach PSL - znajdą się najważniejsi politycy. By po wybraniu - zrezygnować z zasiadania w PE i ustąpić miejsca mniej ważnym osobom z drugiego szeregu. Politycy - Jedynki będą w ten sposób naganiać wyborców, a sami zostaną w kraju, w Sejmie lub Senacie i spróbują ponownie za rok, do parlamentu krajowego. Chciałbym od Pana Rymarza dowiedzieć się, czy (a) jest to legalne i (b) co z tym zrobić.