Państwo



Finanse samorządów: pierwsze czytanie obywatelskiego projektu w Sejmie

Andrzej Porawski| JST| Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego| samorząd terytorialny| Tomasz Makowski| Związek Miast polskich

włącz czytnik

Odpowiedzi

Jako pierwszy odpowiadał Maciej Grabowski, wiceminister finansów. Przyznał, że nie ma jeszcze opinii rządu do projektu ustawy. Nie zgodził się z tezą, że przez ostatnie 8 lat JST dostają nowe zadania bez pieniędzy i rachunek jest dla JST ujemny. Przypomniał, że ustawa o dochodach JST, która weszła w życie 1 stycznia 2004 roku zapewniła im niezbędne do realizacji zadań dochody, zwiększyła udziały w podatkach PIT i CIT. W porównaniu z 2004 rokiem dochody JST w 2007 roku były wyższe aż o 87 %, również dzięki zniesieniu różnego rodzaju ulg podatkowych, obniżeniu składki rentowej. Minister przypomniał, że same JST udzielają ulg i zwolnień w podatkach. Odpowiadając na pytanie o konsekwencje przekroczenia progu 60% zadłużenia minister przypomniał zasadę, która przewiduje, że dopiero trwałe jego przekroczenie powoduje ostrą reakcję – najpierw regionalnej izby obrachunkowej, a potem wprowadzenie zarządu komisarycznego. Powiedział też, że minister finansów zastanawia się, czy dodatkowy wskaźnik zadłużenia jest rzeczywiście konieczny. Co do prac KWRiST wiceminister Grabowski uznał, że formuła ta się sprawdza, choć oczywiście nie we wszystkich sprawach strona rządowa i samorządowa mają takie samo zdanie.

Andrzej Porawski rozpoczynając odpowiedź na pytania zaznaczył, że ponieważ wielu posłów było wcześniej samorządowcami, nie będzie musiał zbyt wielu spraw tłumaczyć. Swą wypowiedź podzielił na 2 części – dotyczące kwestii systemowych i szczegółowych. Na pytanie posła Piotra Pyzika z PiS, czy nie nadszedł czas na nową ustawę o dochodach JST Porawski odpowiedział, że zdaniem samorządowców nadszedł na nią czas i stąd przedłożony projekt. „Obowiązująca ustawa bowiem została obliczona przy określonych wydajnościach tych źródeł dochodów, które zostały samorządom przypisane. To nie są źródła, które od nas zależą, tylko są ustanowione przez ustawodawcę. Niektóre zmiany ustaw spowodowały nieodwracalne skutki, w tym zwłaszcza te zmiany w podatku PIT.” – mówił Porawski. Zaznaczył też, że ulgi i zwolnienia z podatków samorządy stosują, by wspierać określone kierunki rozwoju lokalnego. Jeśliby natomiast policzyć ulgi i zwolnienia ustawowe, to przekraczają one dwukrotnie te stosowane przez JST.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.