Państwo



Mniej prawa karnego w obrocie gospodarczym

efekt mrożący| Ministerstwo Sprawiedliwości| prawo gospodarcze| przeregulowanie| wolność działalności gospodarczej

włącz czytnik

W konsekwencji, w systemie prawnym funkcjonuje znaczna liczba niepotrzebnych i nieprecyzyjnych przepisów. Stanowi to realne zagrożenie dla wolności gospodarczej, powodując zjawisko nazywane „chilling effect” (efekt mrożący). Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają trudność z interpretacją nieintuicyjnych i nieprecyzyjnych przepisów. Brak doświadczenia i wiedzy prawnej powoduje, że bojąc się przekroczenia granic legalności rezygnują one z pewnych działań, nawet jeśli w rzeczywistości planowane przez nich działania nie wyczerpałyby znamion przestępstw. W ten sposób sfera zakazu „rozrasta się” utrudniając przeciętnemu przedsiębiorcy prowadzenie przez niego działalności.

Wspomniane zjawisko skutkować też może niechęcią znacznej grupy osób do podjęcia własnej działalności gospodarczej. Sytuację pogarsza fakt, że niedoskonałe przepisy nierzadko wykorzystywane są przez konkurujących ze sobą przedsiębiorców jako instrument nacisku w walce rynkowej. Nacisk taki sprzyja zjawisku powstawania nieuczciwej konkurencji i utrudnia rozwój mniejszym przedsiębiorcom.

Pozakodeksowe prawo gospodarcze w obecnej formie nie pozostaje również obojętne dla państwa. Należy mieć na uwadze, że procesy sądowe prowadzone w wyniku naruszenia omawianych – nieuzasadnionych i nieprecyzyjnych – przepisów są kosztowne i skomplikowane. Praktyka wprawdzie pokazuje, że wszczynane są sporadycznie, ale jeśli już prokurator i sąd zdecydują się na podjęcie działań, proces taki rzadko kończy się skazaniem.

Kiedy zmodyfikować, kiedy uchylić?

Głównym celem prac nad projektem ustawy racjonalizującej katalog przepisów karnych regulujących stosunki gospodarcze jest bez wątpienia uzdrowienie systemu prawa gospodarczego. Projektodawca zamierza osiągnąć to założenie poprzez: uzupełnienie i modyfikację przepisów kodeksu karnego i kodeksu postępowania karnego, ograniczenie nadmiernej liczby pozakodeksowych przepisów karnych (ze szczególnym naciskiem na te, które powielają regulację z kodeksu karnego), a także – doprecyzowanie znamion przestępstw w celu zapewnienia ich większej transparentności. Projekt zakłada również zmiany w zakresie tych sankcji karnych, których represyjność jest niewspółmierna do szkodliwości czynów zabronionych.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.