Państwo
Służby wciąż poza kontrolą: stanowisko Fundacji Panoptykon
billing| dane telekomunikacyjne| Fundacja Panoptykon| kontrola operacyjna| Prawo i Sprawiedliwość| subsydiarność| Trybunał Konstytucyjny| TSUE
włącz czytnikStoimy na stanowisku - które znajduje oparcie w wyroku TK - że tryb uzyskania dostępu do danych telekomunikacyjnych powinien być uzależniony od ich charakteru - np. z rozróżnieniem danych abonenckich od pozostałych kategorii danych telekomunikacyjnych. Dostęp do danych abonenckich, które w mniejszym stopniu ingerują w prywatność jednostki, nie musi być uzależniony od każdorazowej zgody organu zewnętrznego. Taka zgoda powinna być natomiast konieczna do uzyskania dostępu do takich danych, jak wykaz połączeń czy geolokalizacja. Przy czym zasadą powinno być uzyskanie zgody przed sięgnięciem po dane, natomiast możliwość uzyskiwania zgody następczej powinna zostać dopuszczona jako wyjątek w przypadkach niecierpiących zwłoki.
Zwracamy uwagę, że wbrew stanowisku projektodawcy, możliwe jest sprawne funkcjonowanie systemu kontroli uprzedniej nad pozyskiwaniem danych telekomunikacyjnych. W Danii i Finlandii dostęp do danych telekomunikacyjnych możliwy jest po uprzednim uzyskaniu zgody sądu. Krajowe przepisy umożliwiają - jedynie w wyjątkowych sytuacjach - uzyskanie tej zgody w trybie następczym.
b. Zasada subsydiarności
Projektodawcy nie zakładają wprowadzenia do projektu zasady subsydiarności ograniczającej możliwość sięgania po dane do sytuacji, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo mogą być nieprzydatne.
Problem ten był poruszony przez Rzecznik Praw Obywatelskich we wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, inicjującym postępowanie o sygn. K 23/11. W tym miejscu należy przypomnieć, że TK - uznając niekonstytucyjność braku kontroli nad sięganiem po dane - nie rozstrzygnął, czy pozostałe zarzuty sformułowane przez Rzecznik Praw Obywatelskich i Prokuratora Generalnego zasługują na uwzględnienie. Zwracamy uwagę, że zdaniem Prokuratora Generalnego „brak wymogu subsydiarności sięgania po dane telekomunikacyjne świadczy o nieproporcjonalnej ingerencji, niespełniającej warunku konieczności”.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Uwagi (krytyczne) HFPC do projektu zmian w uprawnieniach służb
Ustawa o policji: Bezpieczeństwo kosztem prywatności?
Sąd w Chrzanowie uznał, że portal może skarżyć postanowienie o wydaniu danych
ETPC: prawo musi przewidywać gwarancje dla prywatności
KRS krytycznie o projekcie ustawy o policji
Rzecznik generalny TS UE o obowiązku przechowywania danych telekomunikacyjnych
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.