Świat



Przejrzystość procedury wyboru przez Radę Europy sędziów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

ETPC| jawność procedur| Panel Ekspercki| Rada Europy| Społeczeństwo obywatelskie| transparentność| wybór sędziów| Zgromadzenie Parlamentarne RE

włącz czytnik

 

Sędziów wybiera Zgromadzenie Parlamentarne w odniesieniu do każdej Wysokiej Układającej się Strony, większością głosów, z listy trzech kandydatów przedstawionych przez Wysoką Układającą się Stronę”.

 

Tak więc to państwa-strony Europejskiej Konwencji Praw Człowieka przedstawiają listę składającą się z trzech kandydatów, a następnie ZPRE dokonuje wyboru sędziego większością głosów (dwuetapowość wyborów). Ponadto art. 21 i 23 Konwencji określają cechy, jakie kandydat na stanowisko sędziego musi spełnić (powinien być człowiekiem o najwyższym poziomie moralnym i musi albo posiadać kwalifikacje do sprawowania wysokiego urzędu sędziowskiego, albo być prawnikiem o uznanej kompetencji), a także długość kadencji (9 lat, przed wejściem w życie Protokołu 143 było to 6 lat) oraz brak możliwości ponownego wyboru na to stanowisko (zmianę tę wprowadzono również na mocy Protokołu 14). Należy więc zauważyć, że regulacje zawarte w Konwencji są dość lakoniczne.

Dalsze uszczegółowienia procedury zostały wprowadzone przez kolejne rezolucje ZPRE, a całość zmian została podsumowana w dokumencie przygotowanym przez Sekretariat ZPRE4.

Dotychczas opracowano wzór curriculum używanego przy zgłaszaniu kandydatów1, tak aby możliwe było porównanie tego samego zakresu informacji. Dodatkowo każda lista kandydatów powinna uwzględniać przedstawicieli obu płci2 i być sporządzona w kolejności alfabetycznej, tak aby nie uwzględniać preferencji państwa. Wszyscy kandydaci biorą udział w rozmowach prowadzonych przez Podkomisję ZPRE do spraw wyboru sędziów do ETPC3, ale sprawozdania z rozmów dostarczane są jedynie poszczególnym członkom ZPRE i nie są przekazywane do wiadomości publicznej.

W grudniu 2010 r. Komitet Ministrów RE zdecydował się powołać Panel Ekspercki4 mający za zadanie wesprzeć proces przygotowywania listy kandydatów przez państwa poprzez ewaluację proponowanych kandydatur. Krok ten był odpowiedzią na list z lipca 2010 r., napisany przez Jean-Paul Costa, ówczesnego przewodniczącego Trybunału. W liście skierowanym do Komitetu Ministrów Rady Europy Costa stwierdził, że „system [ETPC] upadnie, jeśli sędziowie nie będą mieli odpowiedniego doświadczenia i autorytetu”5. List dotyczył kwestii kwalifikacji posiadanych przez kandydatów na sędziów ETPC i proponowanych zmian systemowych na poziomie Rady Europy.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.