Świat
Przejrzystość procedury wyboru przez Radę Europy sędziów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
ETPC| jawność procedur| Panel Ekspercki| Rada Europy| Społeczeństwo obywatelskie| transparentność| wybór sędziów| Zgromadzenie Parlamentarne RE
włącz czytnik
„ Sędziów wybiera Zgromadzenie Parlamentarne w odniesieniu do każdej Wysokiej Układającej się Strony, większością głosów, z listy trzech kandydatów przedstawionych przez Wysoką Układającą się Stronę”.
Tak więc to państwa-strony Europejskiej Konwencji Praw Człowieka przedstawiają listę składającą się z trzech kandydatów, a następnie ZPRE dokonuje wyboru sędziego większością głosów (dwuetapowość wyborów). Ponadto art. 21 i 23 Konwencji określają cechy, jakie kandydat na stanowisko sędziego musi spełnić (powinien być człowiekiem o najwyższym poziomie moralnym i musi albo posiadać kwalifikacje do sprawowania wysokiego urzędu sędziowskiego, albo być prawnikiem o uznanej kompetencji), a także długość kadencji (9 lat, przed wejściem w życie Protokołu 143 było to 6 lat) oraz brak możliwości ponownego wyboru na to stanowisko (zmianę tę wprowadzono również na mocy Protokołu 14). Należy więc zauważyć, że regulacje zawarte w Konwencji są dość lakoniczne.
Dalsze uszczegółowienia procedury zostały wprowadzone przez kolejne rezolucje ZPRE, a całość zmian została podsumowana w dokumencie przygotowanym przez Sekretariat ZPRE4.
Dotychczas opracowano wzór curriculum używanego przy zgłaszaniu kandydatów1, tak aby możliwe było porównanie tego samego zakresu informacji. Dodatkowo każda lista kandydatów powinna uwzględniać przedstawicieli obu płci2 i być sporządzona w kolejności alfabetycznej, tak aby nie uwzględniać preferencji państwa. Wszyscy kandydaci biorą udział w rozmowach prowadzonych przez Podkomisję ZPRE do spraw wyboru sędziów do ETPC3, ale sprawozdania z rozmów dostarczane są jedynie poszczególnym członkom ZPRE i nie są przekazywane do wiadomości publicznej.
W grudniu 2010 r. Komitet Ministrów RE zdecydował się powołać Panel Ekspercki4 mający za zadanie wesprzeć proces przygotowywania listy kandydatów przez państwa poprzez ewaluację proponowanych kandydatur. Krok ten był odpowiedzią na list z lipca 2010 r., napisany przez Jean-Paul Costa, ówczesnego przewodniczącego Trybunału. W liście skierowanym do Komitetu Ministrów Rady Europy Costa stwierdził, że „system [ETPC] upadnie, jeśli sędziowie nie będą mieli odpowiedniego doświadczenia i autorytetu”5. List dotyczył kwestii kwalifikacji posiadanych przez kandydatów na sędziów ETPC i proponowanych zmian systemowych na poziomie Rady Europy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Rada Europy ma plan usprawnienia Trybunału w Strasburgu
Polska nie wykonała 924 wyroków ETPC
Nowy prezes Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
"Na wokandzie": Strasburg o przewlekłości
ETPC: Polska znowu skazana w Strasburgu za zbyt długi areszt i proces
Polska ociąga się z wykonywaniem wyroków ze Strasburga
Przejrzystość procedury wyboru kandydatów na sędziów ETPC na poziomie krajowym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.