Świat
Świecka Francja? Dekonstrukcja zasady laickości we Francji
Aristid Briand| Conseil d’État| Francja| Francuska ustawa z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale kościołów i państwa| Kościół| laickość| państwo świeckie| relacje państwo-kościół| republikanizm
włącz czytnikSądy niezmiennie, ale i z różnym skutkiem badały przesłanki działań władz uchwałodawczych przy okazji kontroli zgodności z prawem wspomnianych uchwał samorządowych, dążąc do wyjaśnienia, czy były one podyktowane i uzasadnione miejscowym interesem publicznym. W orzecznictwie francuskiego sądownictwa administracyjnego pojęcie miejscowego interesu publicznego, inaczej zwanego miejscową użytecznością publiczną, jest uznane za warunek legalności działań lokalnej władzy publicznej i towarzyszących jej wydatków. Z braku ścisłej prawno-pozytywnej czy doktrynalnej definicji pojęcia „lokalnego interesu publicznego”, organy sądowe określają i precyzują każdorazowo a posteriori jego ramy. Warto podkreślić, że sądy administracyjne badające tego rodzaju sprawy nie zajmują się kontrolą takich kwestii jak celowość działań, wysokość i zasadność wydatków, sytuacja finansowa samorządów czy nawet ocena samego przywoływanego interesu publicznego, stwierdzają — w każdym przypadku — istnienie lub brak lokalnego interesu publicznego w decyzyjnych poczynaniach uprawnionych władz samorządowych. Sąd stara się dokładnie i konkretnie określić istotę i treść miejscowego interesu publicznego, stanowiącego determinującą przesłankę prawidłowości — zgodnego z uprawnieniami kompetencyjnymi — udziału samorządów w poddawanych ocenie działaniach. Ten angażujący środki publiczne udział musi służyć korzyści mieszkańców lub rozwojowi obszaru działania władz samorządowych.
W sprawie dotyczącej organów z kościoła w Trélazé Rada Stanu uznała, że działania polegające na kupnie i renowacji instrumentu dyktowane zamiarem rozwoju nauczania muzycznego i — szerzej — artystycznego odpowiadają kryterium lokalnego interesu publicznego. Ze stanowiska sądu można wyczytać, że lokalny interes publiczny charakteryzuje się m.in. dążeniem do sprostania potrzebom miejscowej populacji w zakresie rozwoju szkolnictwa artystycznego. Przedstawiciel gminy podkreślał w swym wystąpieniu, że organy będą używane w ramach gminnej polityki edukacyjnej. Rada Stanu wskazała, że dostępność instrumentu pozwoli na organizowanie różnych imprez kulturalnych (np. festiwali muzycznych), które dla małej rolniczej gminy mogą być realnym i silnym bodźcem rozwoju życia kulturalnego. W ten sposób sąd objął ramami lokalnego interesu publicznego przedmiot lokalnego rozwoju kulturalnego. Bez wątpienia, samorząd terytorialny jest powołany do służenia interesom gmin i ich mieszkańców, najczęściej też wystarczy sądowi stwierdzić, że miejscowa inicjatywa odpowiada, zważywszy okoliczności, potrzebom mieszkańców i gminy, aby mógł skonstatować istnienie lokalnego interesu publicznego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.