Świat



Świecka Francja? Dekonstrukcja zasady laickości we Francji

Aristid Briand| Conseil d’État| Francja| Francuska ustawa z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale kościołów i państwa| Kościół| laickość| państwo świeckie| relacje państwo-kościół| republikanizm

włącz czytnik

III. LOKALNY INTERES PUBLICZNY WE FRANCUSKIM PORZĄDKU PRAWNYM

Generalny kodeks samorządów terytorialnych, kluczowy dla działania lokalnych jednostek terytorialnych akt prawny, w art. L. 2121–29 określa m.in., że: „Rada gmi­ny reguluje sprawy gminne wydając uchwały. […] We wszystkich działaniach Rada gminy kieruje się interesem lokalnym”. Ta dyspozycja prawna, będąca niejako wy­razem ogólnej klauzuli kompetencyjnej, narzuca gminie, a ściślej jej organowi pra­wodawczemu, wymóg kierowania się we wszystkich podejmowanych działaniach lokalnym interesem publicznym. W obecnym kształcie pozytywnego prawa francu­skiego gmina może (z niewielkimi zastrzeżeniami) — nie przekraczając swych kom­petencji — wydawać uchwały i działać we wszystkich dziedzinach i zakresach repre­zentatywnych dla lokalnego interesu publicznego. Zgodnie z ujęciem francuskiej doktryny, lokalny interes publiczny wyznacza podstawa i celowość działań samorzą­dów terytorialnych.

W obu rozpatrywanych sprawach Rada Stanu przy okazji kontroli zgodności z pra­wem kwestionowanych uchwał — a co za tym idzie — podstaw i przeznaczenia usta­lonych w nich wydatków, podkreśliła wyraźne istnienie lokalnego interesu publiczne­go i przyznała mu determinujące znaczenie. Lokalny interes publiczny stanowi fundament lokalnych inicjatyw i zwornik lokalnych wydatków, trudno zatem się dzi­wić, że jego istnienie w obu rozpatrywanych sprawach podważali skarżący, zaś Rada Stanu badając legalność przedmiotu skarg także odwołała się do tego — jak się oka­zało — determinującego parametru, stwierdzając jego istnienie. Lokalny interes pu­bliczny stanowi zatem kluczowe kryterium, które powinno być spełnione przy podej­mowaniu lokalnych inicjatyw, stanowiąc niejako „tytuł do działania”. Zdefiniowanie pojęcia lokalnego interesu publicznego nie jest łatwym zadaniem, każdorazowo wy­nika on z dyskrecjonalnego uznania kompetentnej władzy, w tym przypadku organu uchwałodawczego — rady gminy czy miasta. W przypadku uznania, że dane działa­nie mieści się w ramach lokalnego interesu publicznego, organ może uruchomić środ­ki na jego sfinansowanie, w przeciwnym razie nie ma takiego obowiązku.

Dwie rozpatrywane sprawy i ich odmienna interpretacja przez organy uchwało­dawcze i ich oponentów (autorów skarg) stanowią doskonałą ilustrację możliwości krańcowo różnej oceny kryterium lokalnego interesu publicznego w często poważnie skonfliktowanych środowiskach lokalnych. Lokalny interes publiczny może być uży­ty zarówno w sposób pozytywny w celu wsparcia czy przeforsowania pewnych dzia­łań, jak i negatywny w celu ich kontestowania.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.