TK
Adwokaci o projekcie ustawy o statusie sędziego Trybunału Konstytucyjnego: opinia NRA
NRA| Ogólne Zgromadzenie Sędziów Trybunału Konstytucyjnego| Prezydent| ślubowanie| status sędziego TK| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o statusie sędziego TK
włącz czytnik18. W ocenie Naczelnej Rady Adwokackiej, projektowane rozwiązanie uznać należy za próbę usankcjonowania przyjętej koncepcji drogi do stanowiska sędziego Trybunału Konstytucyjnego, poprzez ukryte dodanie prerogatywy prezydenckiej w postaci nadawania statusu sędziego Trybunału Konstytucyjnego poprzez odebranie ślubowania. Prerogatywa taka nie wynika z przepisów Konstytucji RP, nie jest przewidziana w przepisach o wyborze sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Z tego względu, rozwiązanie przyjęte w art. 3 projektu ustawy należy uznać za niezgodne z art. 194 ust. 1 Konstytucji.
Konsekwencje złożenia ślubowania
19. Artykuł 3 ust. 3 projektu ustawy wskazuje na znaczenie odebrania ślubowania od sędziego przez Prezydenta RP. Przepis ten stwierdza, że ślubowanie staje się warunkiem koniecznym dla sprawowania funkcji sędziego Trybunału Konstytucyjnego, a na dodatek nakłada pewne obowiązki na Prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Przepis ten przewiduje, że stosunek służbowy sędziego nawiązuje się po złożeniu ślubowania, a sędzia stawia się niezwłocznie po złożeniu ślubowania w Trybunale w celu podjęcia obowiązków. W porównaniu do regulacji obecnej (art. 6 ust. 7 ustawy z 22 lipca 2016 r.) dodaje się zdanie pierwsze: „Stosunek służbowy sędziego Trybunału nawiązuje się po złożeniu ślubowania”. Jego celem jest ustalenie, że nawiązanie stosunku służbowego następuje z chwilą odebrania ślubowania przez Prezydenta RP, co jednocześnie pozbawia możliwości dokonania oceny tego, czy dana osoba jest sędzią Trybunału czy też nie - przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Wadliwość projektowanego rozwiązana polega na tym, że wiąże ono powstanie stosunku służbowego sędziego konstytucyjnego z odebraniem ślubowania przez Prezydenta RP, co wyposaża Prezydenta RP w nieistniejącą prerogatywę, naruszając w ten sposób Konstytucję RP.
2) OGRANICZENIE DZIAŁALNOŚCI POLITYCZNEJ, ZWIĄZKOWEJ I PUBLICZNEJ SĘDZIÓW TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO W OKRESIE ZAJMOWANIA TEGO STANOWISKA
20. Artykuł 5 ust. 1 projektu ustawy stanowi: „Sędzia Trybunału nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów".
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.