TK



Adwokaci o projekcie ustawy o statusie sędziego Trybunału Konstytucyjnego: opinia NRA

NRA| Ogólne Zgromadzenie Sędziów Trybunału Konstytucyjnego| Prezydent| ślubowanie| status sędziego TK| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o statusie sędziego TK

włącz czytnik

18. W ocenie Naczelnej Rady Adwokackiej, projektowane rozwiązanie uznać należy za próbę usankcjonowania przyjętej koncepcji drogi do stanowiska sędziego Trybunału Konstytucyjnego, poprzez ukryte dodanie prerogatywy prezydenckiej w postaci nadawania statusu sędziego Trybunału Konstytucyjnego poprzez odebranie ślubowania. Prerogatywa taka nie wynika z przepisów Konstytucji RP, nie jest przewidziana w przepisach o wyborze sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Z tego względu, rozwiązanie przyjęte w art. 3 projektu ustawy należy uznać za niezgodne z art. 194 ust. 1 Konstytucji.

Konsekwencje złożenia ślubowania

19. Artykuł 3 ust. 3 projektu ustawy wskazuje na znaczenie odebrania ślubowania od sędziego przez Prezydenta RP. Przepis ten stwierdza, że ślubowanie staje się warunkiem koniecznym dla sprawowania funkcji sędziego Trybunału Konstytucyjnego, a na dodatek nakłada pewne obowiązki na Prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Przepis ten przewiduje, że stosunek służbowy sędziego nawiązuje się po złożeniu ślubowania, a sędzia stawia się niezwłocznie po złożeniu ślubowania w Trybunale w celu podjęcia obowiązków. W porównaniu do regulacji obecnej (art. 6 ust. 7 ustawy z 22 lipca 2016 r.) dodaje się zdanie pierwsze: „Stosunek służbowy sędziego Trybunału nawiązuje się po złożeniu ślubowania”. Jego celem jest ustalenie, że nawiązanie stosunku służbowego następuje z chwilą odebrania ślubowania przez Prezydenta RP, co jednocześnie pozbawia możliwości dokonania oceny tego, czy dana osoba jest sędzią Trybunału czy też nie - przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Wadliwość projektowanego rozwiązana polega na tym, że wiąże ono powstanie stosunku służbowego sędziego konstytucyjnego z odebraniem ślubowania przez Prezydenta RP, co wyposaża Prezydenta RP w nieistniejącą prerogatywę, naruszając w ten sposób Konstytucję RP.

2)   OGRANICZENIE DZIAŁALNOŚCI POLITYCZNEJ, ZWIĄZKOWEJ I PUBLICZNEJ SĘDZIÓW TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO W OKRESIE ZAJMOWANIA TEGO STANOWISKA

20. Artykuł 5 ust. 1 projektu ustawy stanowi: „Sędzia Trybunału nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów".

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.