TK
Glosa do wyroku Trybunału o wygaśnięciu mandatu wójta niezdolnego do pracy
glosa| Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych| niepełnosprawność| osoba niepełnosprawna| Trybunał Konstytucyjny| Wojciech Hermeliński| wójt
włącz czytnik2. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 23 stycznia 2014 r. (sygn. akt K 51/12) orzekł, że: „art. 492 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy [...] rozumiany w ten sposób, że dotyczy orzeczenia niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji wydanego po nabyciu mandatu wójta, jest zgodny z art. 60 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej”.
Ponadto na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym umorzył postępowanie w pozostałym zakresie. Tezy glosowanego wyroku można ująć następująco: po pierwsze, Trybunał zastrzegł, że pojęcia „niezdolność do pracy” i „niezdolność do samodzielnej egzystencji” nie są tożsame z pojęciem „niepełnosprawność”, bowiem „każda osoba niezdolna do pracy w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z FUS [Funduszu Ubezpieczeń Społecznych — uwaga D.L.-S.] jest osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy rehabilitacyjnej, ale nie każda osoba niepełnosprawna jest niezdolna do pracy. Na taką relację między niepełnosprawnością i niezdolnością do pracy wskazuje również art. 5 ustawy rehabilitacyjnej”.
Po drugie, Trybunał ustalił wąsko zakres normowania zaskarżonego przepisu, ponieważ w sprawie zawisłej przed TK kwestionowano sposób rozumienia art. 492 § 1 pkt 6 k.w. Zgodnie z sentencją wyroku nie obejmuje on swoim zakresem osób kandydujących na urząd wójta niezależnie od tego, czy później na urząd ten zostaną one wybrane czy nie. Z punktu widzenia czynności wygaśnięcia mandatu jest istotne, aby orzeczenie o niezdolności zostało wydane po objęciu urzędu. „Założenie, że ustawodawca dopuszcza do kandydowania i wyboru na urząd wójta osobę, co do której orzeczono niezdolność do pracy lub do samodzielnej egzystencji po to, by następnie natychmiast po jej wyborze można było stwierdzić wygaśnięcie mandatu, pozostaje w rażącej sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy. Oznaczałoby to bowiem marnotrawienie środków finansowych, wprowadzanie w błąd osób głosujących i kandydujących oraz narażanie wspólnoty samorządowej na problemy związane z koniecznością powtórzenia procedury wyborczej”.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Wyjaśnienie do artykułu pt. „Trybunał Konstytucyjny: Wójt tylko pełnosprawny” autorstwa E. Siedleckiej, który ukazał się w Gazecie Wyborczej z 24 stycznia 2014 r.
Czyżby sadyzm w postaci sauté?...(o walce osób niepełnosprawnych o kartę parkingową)
Moment wygaśnięcia mandatu posła wybranego na funkcję objętą niepołączalnością
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.