TK
KRS negatywnie o projekcie ustawy o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
KRS| projekt poselski| Sejm| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
włącz czytnikW dziale II projektu uregulowano tryb postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Całościowa analiza tej części opiniowanego projektu wskazuje, że został on skonstruowany na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym. Co do zasady, odwołanie się przez projektodawcę do rozwiązań normatywnych sprawdzonych w wieloletniej praktyce funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego jest przez Radę akceptowane. Nie zwalnia to jednak Krajowej Rady Sądownictwa od dokonania rzetelnej analizy również i tych przepisów.
Rada zauważa, że zasady ustalania składów orzekających przyjęto według wzoru obowiązującego pod rządami ustawy z 1997 r., a z kolei przesłanki wyłączenia sędziego powtarzają rozwiązania z 2015 r. W katalogu uczestników postępowania wskazano, że Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa może stać się uczestnikiem postępowania w miejsce Rady Ministrów lub ministra – organu, który wydał zaskarżony akt normatywny. Bez głębszej analizy wydaje się zasadne dopisanie do katalogu organów zastępowanych przez Prokuratorię również Prezesa Rady Ministrów, który co do zasady nie jest ministrem (art. 147 ust. 1 Konstytucji). Wydaje się, że należy w tym miejscu doprecyzować, czy Prokuratoria Generalna ma działać na podstawie generalnego upoważnienia Rządu czy też w każdej konkretnej sprawie Rada Ministrów ma decydować czy sama będzie uczestnikiem postepowania, czy też ma być zastępowana przez Prokuratorię. Należy również przemyśleć samą konstrukcję tego rozwiązania – czy Prokuratoria rzeczywiście powinna stawać się uczestnikiem postępowania zamiast jednego z ww. organów czy też wyłącznie zapewniać obsługę procesową Rady Ministrów lub (Prezesa Rady Ministrów i) ministrów, tak jak od 2015 r. czyni to Rządowe Centrum Legislacji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.