TK



Opinia w sprawie rezolucji wzywającej prezydenta do wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego

Prezydent RP| rezolucja| sędziowie TK| Sejm| ślubowanie| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Treść projektu zamyka się w trzech krótkich akapitach i obejmuje łącznie pięć zdań. Akapity pierwszy i trzeci zawierają dwa zazębiające się wezwania. Po pierwsze, „Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Pana Andrzeja Dudę, do wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt 34/15”. Po drugie, „Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do zastosowania się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego oraz pilnego wyznaczenia daty złożenia ślubowania nowych sędziów Trybunału Konstytucyjnego, zgodnie z art. 21 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym”. Oba przytoczone akapity rozdziela konstatacja posłów wnioskodawców, że TK to jeden z najważniejszych organów władzy sądowniczej oraz fundament demokratycznego państwa prawnego. Według wyrażonej dalej oceny posłów wnioskodawców, Trybunał pełni również istotną rolę w systemie gwarancji praworządności RP. Jak czytamy w tym akapicie, „Uniemożliwienie, wybranym zgodnie z ustawą, sędziom złożenia ślubowania stanowi niedopuszczalne zaniechanie świadczące o pogwałceniu zasad ustrojowych państwa”.

Z obu fragmentów wzywających prezydenta do wskazanego zachowania wyraźnie widać, że posłowie wnioskodawcy za merytoryczne podstawy swego stanowiska przyjmują wskazany wyrok TK z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt K 34/15 (nota bene z przeoczeniem litery „K” w przytaczanej sygnaturze wyroku oznaczającej określony typ sprawy) oraz art. 21 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. poz. 1064), przy czym wezwanie do przyjęcia ślubowania jest de facto tożsame z wezwaniem do zastosowania się prezydenta do wyroku TK, „zasadza się” na nim jako konkretyzacja. Nie są to więc dwa merytorycznie odrębne wezwania i mogą być w analizie traktowane en bloc.

Ocena, czy zachodzi potrzeba (celowość) podjęcia uchwały Sejmu w proponowanym brzmieniu, ma charakter stricte polityczny, uznaniowy w odniesieniu do organu, przez co wymyka się ocenie eksperta prawnika. Posłowie wnioskodawcy w uzasadnieniu projektu uchwały w nawiązaniu do swojej argumentacji stwierdzają, że „niezbędne jest wezwanie Prezydenta do zastosowania się do wyroku TK i pilnego wyznaczenia daty złożenia ślubowania nowych sędziów TK”. Przesłanki takiej konkluzji wyłożyli w jednostronicowym uzasadnieniu projektu uchwały.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.