TK
Przegląd Sejmowy: Nowa ustawa o Trybunale Konstytucyjnym z 25 czerwca 2015
dyskontynuacja| linia orzecznicza| Obywatelski Monitoring Kandydatów na Sędziów| orzecznictwo TK| Piotr Tuleja| Prezydent RP| sąd prawa| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym| Wojciech Sokolewicz| źródła prawa
włącz czytnik4. Do przepisów ogólnych ustawy, poświęconych w pierwszym rzędzie zebraniu i wyliczeniu podstawowych kompetencji Trybunału, nowa ustawa wprowadza też przepisy o sygnalizacji uchybień w prawie i informacji o istotnych problemach. W pewnym sensie obie te instytucje występowały też w poprzedniej ustawie (a także w ustawie z 1985 r.), choć sygnalizacja miała wcześniej słabszą postać uwag. Jak wiadomo, o czym wielokrotnie była mowa w corocznych „Informacjach” TK oraz w literaturze przedmiotu, w praktyce konstytucyjnej pietą achillesową legislacji było oporne usuwanie uchybień i luk prawnych oraz (równie oporne) wykonywanie wyroków Trybunału. Dlatego też w nowej ustawie mocniej zostało to zaakcentowane. Samo pojęcie „sygnalizacji” ma bardziej instytucjonalny wydźwięk (sygnalizacja jako instytucja prawna), niż zwrócenie uwagi, a ponadto ustawa nakazuje wyraźniej i konkretniej adresować sygnalizacje i co więcej — przypisuje prezesowi TK prawo zwrócenia się do adresata o poinformowanie o skutku sygnalizacji (w postaci stanowiska w sprawie), co powinno być mobilizujące (należy domniemywać, że taka prośba może być ponawiana). Nie ma oczywiście gwarancji, że ta zmiana ustawy przyczyni się do gruntowniejszej zmiany zwyczajów organów stanowiących prawo (trudno nie odnotować inicjatywy Senatu, który podjął się misji naprawy sytuacji), chociaż nie mają prawnego obowiązku reakcji na sygnalizację, a zwłaszcza obowiązku jej realizacji. W to bowiem musiałaby wkroczyć konstytucja, ale podmioty zajęte przygotowywaniem licznych propozycji zmian konstytucji nie są takimi drobiazgami zainteresowane. Jeszcze konkretniej nakazuje ustawa adresować coroczne informacje o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału. Informacje mają inny charakter niż sygnalizacja uchybień, są przede wszystkim przedstawieniem ogólniejszych problemów ujawniających się na tle orzecznictwa i mogłyby, gdyby były właściwie wykorzystywane, stanowić pożyteczną ogólną wytyczną przy stanowieniu prawa. Zresztą nie tylko informacje TK, ale także RPO i innych organów. Głównymi odbiorcami informacji są obie izby parlamentu, ale ustawa konkretyzuje (art. 6 ust. 3) znacznie szerszy krąg podmiotów, którym te informacje prezes TK przekazuje. Być może, niepotrzebnie w ustawie się powtarza, że nad informacją TK nie przeprowadza się w parlamencie głosowania, jakie bowiem racje miałyby za takim głosowaniem przemawiać (nie są to sprawozdania) i jakie z głosowania miałyby wynikać skutki? Nie tylko nie byłaby to ocena działalności Trybunału, ale nawet nie stwierdzenie przyjęcia informacji do wiadomości, bo z samego charakteru tej informacji wynika obowiązek przyjęcia jej do wiadomości.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienie prezesa Andrzeja Rzeplińskiego
Sejm uchwalił nową ustawę o Trybunale Konstytucyjnym bez części poprawek Senatu
Nowa ustawa o Trybunale Konstytucyjnym już obowiązuje
K 34/15: 3 grudnia, ustawa o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.