TK
Cisza legislacyjna — zasada prawa wyborczego w Rzeczypospolitej Polskiej
Europejska Komisja Demokracji przez Prawo| grupowanie list wyborczych| Konstytucja| metoda d’Hondta| Metoda Sainte-Laguë| Ordynacja wyborcza| prawo wyborcze| Trybunał Konstytucyjny| zasada ciszy legislacyjnej
włącz czytnikNa krótko przed wyborami samorządowymi, 11 lipca 2006 r. grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości oraz Samoobrony RP wystąpiła z projektem zmian w ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, których najważniejszym elementem było wprowadzenie tzw. grupowania list wyborczych. Zgodnie z nowelizacją, „dwa lub więcej komitetów wyborczych mogą w drodze umowy utworzyć grupę list wyborczych, w celu wspólnego udziału w podziale mandatów między listy kandydatów” w wyborach rad gmin (liczących ponad 20 tys. mieszkańców), rad powiatów i sejmików województw. Chodziło o to, że grupa komitetów wyborczych, których kandydaci otrzymają ponad 10-procentowe poparcie, mogła być wspólnie brana pod uwagę przy obliczeniu mandatów, które następnie miały zostać rozdzielone między komitety wchodzące w skład bloku. W założeniach projekt miał na celu „stworzenie warunków do zgodnego współdziałania różnych ugrupowań dla dobra społeczności regionalnych i lokalnych”, a „nowelizacja przyczyni się do powstawania stabilnej większości w sejmikach i radach, gdyż proponowane zmiany, w połączeniu z zasadą obliczania głosów metodą d'Hondta, będą sprzyjały jedności sił politycznych”. Nie ulegało wątpliwości, że głównym beneficjentem takiego rozwiązania miały być ugrupowania polityczne, które łączyła bliskość programowa oraz już wcześniej zawarty sojusz (tj. rządząca koalicja PiS-LPR-Samoobrona RP). Opozycja parlamentarna próbowała opóźnić prace parlamentu przez bojkotowanie głosowania, jednak koalicja dysponująca większością głosów najpierw odwołała przewodniczącego sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej (Waldemar Pawlak starał się odwlekać w czasie prace komisji), a następnie w szybkim tempie przeforsowała zmiany. Ostatecznie Sejm przyjął nowelizację 6 września 2006 r. Tego samego dnia ustawa została podpisana przez Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, natomiast zmiana zaczęła obowiązywać 13 września 2006 r. (6-dniowe vacatio legis). Premier Jarosław Kaczyński rozporządzenie o zarządzeniu wyborów wydał 11 września, a termin głosowania wyznaczył na 12 listopada 2006 r. (26 listopada — druga tura).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.