TK
Prawo o zgromadzeniach – krytyczne uwagi Rady Legislacyjnej
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Konstytucja| prawo o zgromadzeniach| Rada Legislacyjna| RCL| Trybunał Konstytucyjny| Wolność zgromadzeń
włącz czytnikCel, jakiemu powinna służyć procedura regulowana w opiniowanej ustawie, uzasadnia wprowadzenie szczególnych regulacji procesowych – zarówno w płaszczyźnie uprawnień i obowiązków proceduralnych organizatorów zgromadzenia, jak też kompetencji organów władzy publicznej zaangażowanych w wydawanie rozstrzygnięć na poszczególnych etapach procedury.
Dlatego też nie budzi wątpliwości modyfikacja ogólnych zasad doręczania decyzji administracyjnych, polegająca na tym, że decyzja o zakazie marszu oraz decyzja wydana w wyniku rozpatrzenia odwołania są uznawane za doręczone w chwili ich udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 10 ust. 2 i 6). Za uzasadnioną koniecznością ochrony wartości konstytucyjnych należy uznać również zasadę, zgodnie z którą wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji o zakazie zgromadzenia (art. 10 ust. 4).
Trzeba natomiast odnotować, że projekt nie gwarantuje, iż decyzja o zakazie zgromadzenia zostanie w odpowiednim terminie poddana kontroli sądowej, co stawia pod znakiem zapytania efektywność – a tym samym konstytucyjność – całej procedury. Zgodnie bowiem z art. 9 decyzja o zakazie powinna być wydana w ciągu 48 godzin od dnia otrzymania zawiadomienia. Zważywszy na to, że – zgodnie z art. 5 ust. 2 – organizator powinien zawiadomić o planowanym zgromadzeniu najpóźniej na 6 dni przed jego planowaną datą, decyzja o zakazie powinna być wydana w zasadzie najpóźniej na 4 dni przed tą datą. Następnie organizator ma 24 godziny na wniesienie odwołania (art. 10 ust. 3), a organ odwoławczy (wojewoda) – 24 godziny na jego rozpatrzenie. Zgodnie zaś z art. 11 skargę do sądu administracyjnego można wnieść w terminie 3 dni, a sąd wyznacza rozprawę co do zasady nie później niż w terminie 7 dni od dnia wniesienia skargi. Projektodawca nie wprowadził terminu, w jakim powinno zapaść orzeczenie sądu administracyjnego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.