TK
Problem z informacją publiczną?
BIP| gwarancje konstytucyjne| informacja publiczna| Irena Kamińska| Konstytucja| NSA
włącz czytnikCo robić?
Ilość „wariatów” wnioskujących o informację jest w pewnym sensie pozytywną informacją zwrotną. Prawo do informacji publicznej wyszło z formy zapisu i stało się społecznie akceptowaną i znaną wartością. Dziś ludzie nie tylko chcą mieć możliwość zdobycia wiedzy, ale też oczekują od rządzących podania jej w zrozumiały dla nich sposób czy formułowania jasnych zobowiązań na przyszłość. To tajność postępowania i brak rzetelnej informacji spowodowały w naszym kraju histerię związaną z ACTA. Właśnie między innymi poprzez wprowadzenie nowych standardów w stanowieniu prawa międzynarodowego i poddanie jawnej procedurze legislacji Unia Europejska jest uważana za nową jakość w stosunkach międzynarodowych.
Brak konieczności wykazania interesu faktycznego i prawnego do uzyskania informacji nie znalazł się w ustawie przypadkiem, ale po to, żeby nikt nie oceniał celu uzyskiwania przez obywatela informacji. I nawet gdyby miał to być niezawisły sędzia. Celem objęcia całego działania administracji ustawami było od początku ograniczenie dyskrecjonalnej władzy urzędnika i sędziego, i nadanie obywatelom trwałych praw podmiotowych niezależnych od przygodnej woli władzy. Ten XIX-wieczny postulat liberałów stał się oczywistością i niewyobrażalna jest dziś demokracja liberalna bez państwa prawa.
Informacja jest prawem politycznym i samoistnym interesem obywatela, dlatego wszelkie „nękania” urzędów przez obywateli mogę traktować tylko jak koszt uboczny. Podobnie zresztą jak emitowane w publicznej telewizji spoty marginalnych komitetów wyborczych.
Szczególne wymogi dotyczące interesu żądającego zostały zawarte w ustawie w odniesieniu do informacji przetworzonej. Przesłanką jej udzielenia jest interes publiczny. Sądy są tu dość restrykcyjne i NSA orzekł, że nie ma go np. w przypadku pisania pracy doktorskiej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Czy blokada dostępu anonimowych internautów do stron gov.pl jest konstytucyjna?
Po publikacji Forum Obywatelskiego Rozwoju GUS bardziej dostępny
Umowy cywilnoprawne a informacja publiczna: wyrok WSA
Niewielu korzysta z wtórnej informacji publicznej
Czy Biuletyny Informacji Publicznej zostaną ujednolicone?
RPO skarży do TK brak dostępu do wyników audytu wewnętrznego w administracji publicznej
Informacje o uposażeniu burmistrza są informacją publiczną
Na wokandzie: Władza pod sędziowską kontrolą
Biuletyn Kompas - Dostęp do informacji publicznej a ochrona prywatności urzędników
Bezczynna Służba Kontrwywiadu Wojskowego
HFPC krytycznie na temat propozycji wprowadzenia tajemnicy dyplomatycznej
NSA: współpracownik FOR nie otrzyma danych o egzaminach na prawo jazdy
WSA: umowy najmu zawierane przez miasto są informacją publiczną
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.