TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikNie inaczej kwestia ta wygląda na gruncie rozwiązań zawartych w polskiej ustawie zasadniczej z 1997 r. W myśl jej postanowień, organom władzy wykonawczej przypisuje się zadanie dbania o stan bezpieczeństwa państwa (art. 126 ust. 2 i art. 146 ust. 4 pkt 7 i 8). Wszakże w przypadku obu członów dualistycznej egzekutywy, tj. Prezydenta RP i Rady Ministrów, czyni się to na różne sposoby, inaczej nieco rozkładając akcenty w zakresie ich aktywności na tym polu. Nie wchodząc w szczegóły tego skądinąd doniosłego zagadnienia ustrojowego, należy powiedzieć, że aktywniejszą rolę do odegrania w dziedzinie bezpieczeństwa państwa ma z całą pewnością Rada Ministrów.
Rada Ministrów w ramach określonej w art. 146 ust. 1 Konstytucji kompetencji „prowadzenia polityki państwa” definiuje bieżące cele państwa w obszarach: bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, obronności kraju, ochrony interesów Skarbu Państwa. Korzystając natomiast z kompetencji kierowania administracją rządową, Rada Ministrów: inicjuje, inspiruje, koordynuje i kontroluje działania wyspecjalizowanych w sprawach ochrony bezpieczeństwa państwa organów administracji rządowej, chociażby takich jak szef ABW. W ten oto sposób Rada Ministrów, działając przy pomocy kompetencji formalnych określonych w art. 146 ust. 1 i 3 ustawy zasadniczej, wykonuje postawione przed nią w przepisach art. 146 ust. 4 pkt 4, 7, 8 i 11 Konstytucji zadania materialne.
Tym, co jest charakterystyczne dla realizowania zadań rządu w opisany sposób, jest to, że w efekcie tej działalności powstaje trwały układ organizacyjny, stanowiący trzon systemu bezpieczeństwa państwa. Układ ten ma przy tym przede wszystkim charakter rządowy, a jego fragment stanowią: Rada Ministrów i ministrowie oraz podporządkowane i nadzorowane przez rząd organy administracji rządowej właściwe w sprawach bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa ludzi i porządku publicznego, obrony narodowej czy interesów Skarbu Państwa. W tym układzie Rada Ministrów i ministrowie stanowią centrum decyzyjne w zakresie wyznaczania celów politycznych w sferze bezpieczeństwa narodowego. Zadaniem rządu jest również konkretyzowanie tych celów stosownie do okoliczności oraz wskazywanie organom administracji rządowej kierunków działania. Co za tym idzie, w strukturze administracji rządowej Rada Ministrów zajmuje miejsce nadrzędne w stosunku do pozostałych organów.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.