TK



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Nie inaczej kwestia ta wygląda na gruncie rozwiązań zawartych w polskiej ustawie zasadniczej z 1997 r. W myśl jej postanowień, organom władzy wykonawczej przypisuje się zadanie dbania o stan bezpieczeństwa państwa (art. 126 ust. 2 i art. 146 ust. 4 pkt 7 i 8). Wszakże w przypadku obu członów dualistycznej egzekutywy, tj. Pre­zydenta RP i Rady Ministrów, czyni się to na różne sposoby, inaczej nieco rozkłada­jąc akcenty w zakresie ich aktywności na tym polu. Nie wchodząc w szczegóły tego skądinąd doniosłego zagadnienia ustrojowego, należy powiedzieć, że aktywniejszą rolę do odegrania w dziedzinie bezpieczeństwa państwa ma z całą pewnością Rada Ministrów.

Rada Ministrów w ramach określonej w art. 146 ust. 1 Konstytucji kompetencji „prowadzenia polityki państwa” definiuje bieżące cele państwa w obszarach: bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, obronności kraju, ochrony interesów Skar­bu Państwa. Korzystając natomiast z kompetencji kierowania administracją rządową, Rada Ministrów: inicjuje, inspiruje, koordynuje i kontroluje działania wyspecjalizo­wanych w sprawach ochrony bezpieczeństwa państwa organów administracji rządo­wej, chociażby takich jak szef ABW. W ten oto sposób Rada Ministrów, działając przy pomocy kompetencji formalnych określonych w art. 146 ust. 1 i 3 ustawy zasadniczej, wykonuje postawione przed nią w przepisach art. 146 ust. 4 pkt 4, 7, 8 i 11 Konstytu­cji zadania materialne.

Tym, co jest charakterystyczne dla realizowania zadań rządu w opisany sposób, jest to, że w efekcie tej działalności powstaje trwały układ organizacyjny, stanowiący trzon systemu bezpieczeństwa państwa. Układ ten ma przy tym przede wszystkim charakter rządowy, a jego fragment stanowią: Rada Ministrów i ministrowie oraz podporządkowane i nadzorowane przez rząd organy administracji rządowej właściwe w sprawach bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa ludzi i porządku publicznego, obrony narodowej czy interesów Skarbu Państwa. W tym układzie Rada Ministrów i ministrowie stanowią centrum decyzyjne w zakresie wyznaczania celów politycz­nych w sferze bezpieczeństwa narodowego. Zadaniem rządu jest również konkretyzo­wanie tych celów stosownie do okoliczności oraz wskazywanie organom administra­cji rządowej kierunków działania. Co za tym idzie, w strukturze administracji rządowej Rada Ministrów zajmuje miejsce nadrzędne w stosunku do pozostałych organów.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.