TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikW tym też kontekście należy dodać jeszcze jedną uwagę. Otóż urzędy obsługujące centralne organy administracji rządowej właściwe w sprawach bezpieczeństwa na gruncie przepisów prawa nazywa się służbami specjalnymi, zapewne ze względu na charakter wykonywanych przez nie zadań i roli, jaką odgrywają w systemie bezpieczeństwa narodowego. Z tym, że w zakresie umiejscowienia tych służb w strukturze administracji rządowej występują między nimi pewne istotne różnice. Dwie spośród służb specjalnych funkcjonują w dziale administracji rządowej „obrona narodowa”. Tym samym, urzędy szefów tych służb mają charakter organów resortowych, a więc takich, które funkcjonują w ramach działu administracji rządowej. Chodzi o szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego [dalej: SKW] i szefa Służby Wywiadu Wojskowego [dalej: SWW], którzy podlegają ministrowi obrony narodowej jako organowi kierującemu działem administracji rządowej „obrona narodowa”. Trzy pozostałe służby specjalne, tj. ABW, Agencja Wywiadu [dalej też: AW] i Centralne Biuro Antykorupcyjne [dalej też: CBA], funkcjonują poza resortowym podziałem administracji rządowej, a ich działalność jest nadzorowana przez prezesa Rady Ministrów. Co się z tym łączy, szefowie tych służb, a więc i szef ABW, podlegają prezesowi Rady Ministrów i są, co do zasady, przez niego nadzorowani.
Oznacza to, że szef ABW ma status centralnego organu administracji rządowej o charakterze pozaresortowym. Szef ABW i kierowana przez niego Agencja nie stanowią bowiem elementu struktury jakiegoś działu administracji rządowej, np. resortu o nazwie „sprawy wewnętrzne”. Uwaga ta dotyczy również pozostałych cywilnych służb specjalnych (AW i CBA) i stojących na ich czele centralnych organów administracji rządowej (odpowiednio szefów AW i CBA). W myśl aktualnego brzmienia ustaw kompetencyjnych, na podstawie których działają cywilne służby specjalne, ich szefowie podlegają prezesowi Rady Ministrów, a nie jakiemuś innemu członkowi rządu, np. ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych. Z tym jednak istotnym zastrzeżeniem, że zawarte zarówno w tych ustawach, jak i w ustawie o Radzie Ministrów rozwiązania umożliwiają premierowi powierzenie przynajmniej niektórych kompetencji w zakresie koordynowania i nadzorowania działalności służb specjalnych innym członkom rządu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.