TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikOznacza to, że w świetle prezentowanych rozwiązań szef rządu nie musi realizować funkcji nadzoru nad szefami cywilnych służb specjalnych bezpośrednio. Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem, prezes Rady Ministrów może korzystać z pomocy ministrów lub współpracowników innej rangi. Biorąc pod uwagę praktykę, z jaką mieliśmy do czynienia przez kilkadziesiąt ostatnich lat, należy podkreślić, że premierzy najczęściej korzystali w tym zakresie z pomocy ministra członka Rady Ministrów, koordynatora służb specjalnych. Warto dodać, że minister ten miał status ministra zadaniowego, a więc takiego, który nie kieruje określonym działem administracji rządowej, lecz koncentruje się na wykonywaniu zadań powierzonych mu przez premiera.
W roku 2007 praktyka ta uległa zasadniczej zmianie. Stało się tak w wyniku decyzji premiera o powierzeniu kompetencji nadzorczych nad służbami specjalnymi sekretarzowi stanu z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Premier zrezygnował więc z rozwiązania, zgodnie z którym nadzór nad służbami specjalnymi był realizowany przez ministra konstytucyjnego (członka Rady Ministrów, ministra koordynatora służb specjalnych). Kolejne zmiany, co do tej praktyki, zaszły za sprawą wydania przez prezesa Rady Ministrów rozporządzenia z dnia 24 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra spraw wewnętrznych Jacka Cichockiego w zakresie koordynacji służb specjalnych. Zgodnie z tym aktem, koordynacją i nadzorem nad służbami specjalnymi w imieniu premiera miał się odtąd zajmować minister kierujący jednocześnie — w przeciwieństwie do ministra koordynatora — działem administracji rządowej. Minister J. Cichocki był bowiem ministrem resortowym, czyli członkiem Rady Ministrów, kierującym działem administracji rządowej. Występował zatem w podwójnej roli: raz, jako minister resortowy, kierujący podległym mu działem administracji rządowej „sprawy wewnętrzne”; dwa, jako koordynator służb specjalnych, koordynujący i nadzorujący w imieniu premiera służby specjalne.
Z tej konstrukcji premier skorzystał również w 2013 r., kiedy dokonał zmiany na stanowisku ministra spraw wewnętrznych. Premier, powołując na tę funkcję Bartłomieja Sienkiewicza, wydał jednocześnie rozporządzenie z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra spraw wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza w zakresie koordynacji służb specjalnych. Zgodnie z tym rozporządzeniem, minister spraw wewnętrznych zajmuje się koordynacją działalności służb specjalnych oraz bieżącym nadzorem nad tą działalnością. Należy przy tym dodać, że zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia kompetencje ministra odnoszą się zarówno do cywilnych (ABW, AW, CBA), jak i wojskowych służb specjalnych, czyli SKW i SWW, choć, w przypadku tych ostatnich, z uwzględnieniem roli, jaką w nadzorze służb wojskowych odgrywa minister obrony narodowej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.