Debaty
Nowe filary rynku pracy
Fundusz Pracy| legalność zatrudnienia| Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej| Państwowa Inspekcja Pracy| rynek pracy| urząd pracy| zatrudnienie
włącz czytnikOczywiście, jest to rozwiązanie doraźne, które mogłoby być stosowane w wyjątkowych sytuacjach i pewnie przez z góry określony czas. Trudno jednak uznać, że obecna sytuacja nie jest wyjątkowa i nie wymaga reakcji państwa. Kwestie szczegółowe są do dyskusji.
Realne pośrednictwo
Badania dotyczące pośrednictwa pracy pokazują, że tylko ok. 20 proc. ofert zatrudnienia trafia do urzędów pracy, gdzie są rejestrowani bezrobotni i poszukujący pracy. Większość ekspertów jest zdania, że tego nie da się zmienić, ponieważ pracodawcy nie mają zaufania do pracowników urzędów pracy – i na odwrót. Jeżeli to prawda, należy rozwiązać urzędy pracy i przenieść ich zadania do innych instytucji.
Ja jednak po planowanej reformie urzędów pracy proponowałbym wprowadzić „nagrody” dla pracodawców zgłaszających oferty zatrudnienia do tych urzędów. Mógłby to być np. warunek konieczny przy startowaniu w przetargach na inwestycje realizowane z pieniędzy publicznych czy środków strukturalnych UE. Trzeba tylko wypracować model takiego zgłaszania.
Jednocześnie urzędnicy powinni być nagradzani za znalezienie pracownika (niekoniecznie bezrobotnego zarejestrowanego w urzędzie) spełniającego wymogi pracodawcy. Nie ma bowiem bardziej skutecznego środka motywującego niż pieniądze. Tylko wtedy mur wzajemnej nieufności może zostać zburzony.
Konieczne jest również odciążenie pracowników urzędów pracy, uwolnienie ich od niektórych zadań. Kwestię przywracania do zatrudnienia osób, które nie są z różnych powodów gotowe do jego podjęcia, delegowałbym do wyspecjalizowanych podmiotów niepublicznych: organizacji pozarządowych czy firm prywatnych. Realizowałyby one pewnego rodzaju usługę publiczną z zakresu pracy socjalnej. Powinny być za to bardzo dobrze wynagradzane, ale dopiero po wykazaniu się efektami, czyli po doprowadzeniu danej osoby do zatrudnienia.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Elastyczność i bezpieczeństwo na poważnie
Wizja liberalnej polityki społecznej
Konstytucyjna problematyka prawa do pracy u progu XXI wieku
Po wyroku TK Lewiatan twierdzi, że siedmiogodzinny czas pracy zaszkodzi niepełnosprawnym
Elastyczny czas pracy – nie taki diabeł straszny
Reforma urzędów pracy: lifting czy metamorfoza?
Hausner: Urzędy pracy stały się urzędami rejestracji bezrobotnych, a nie ich aktywizacji
Zarejestrowani bezrobotni pracujący w szarej strefie zmarnowali 4 mld zł
Co czwarty bezrobotny po 50-tce. Nowa ustawa ma pomóc im odnaleźć się na rynku pracy
Prof. Kryńska: Ostrożnie z regulowaniem rynku pracy
Grzymała-Moszczyńska: Polak w podróży permanentnej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.