Debaty



Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych

Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch

włącz czytnik

7. W dniu 30 czerwca 2014 r. poseł Jan Bury — przewodniczący Klubu PSL — w imieniu własnym zwrócił się do Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu z proś­bą o „udzielenie jednoznacznej odpowiedzi” na pytanie o następującej treści: „Czy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Pol­skiej (druk nr 2374) niezbędne jest powołanie Nadzwyczajnej Komisji ds. zmian w Konstytucji RP, czy też wystarczające jest skierowanie projektu do Komisji Ochro­ny Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa?”

Na wstępie warto podkreślić szczególne znaczenie przepisów art. 86b rS, który sta­nowi, że „Do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie Konstytucji Sejm może powołać Komisję Nadzwyczajną” (ust. 1), przy czym skład Komisji Nadzwyczajnej powinien odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół poselskich (ust. 2). Z brzmienia przytoczonych przepisów wynika expressis verbis, że powołanie Komisji do rozpatrze­nia projektu nowelizacji konstytucji przez Sejm jest fakultatywne. Zgodnie z przepi­sem regulaminowym Sejm „może” powołać taką Komisję; przepis nie stanowi, że ją „powołuje” — gdzie tryb oznajmujący oznaczałby, zgodnie z regułami wykładni prze­pisów, obowiązek powołania takiej Komisji. Taką tylko odpowiedź na pytanie posta­wione przez posła J. Burego należałoby uważać jednak za zbyt wąską. Postawione py­tanie było bogatsze w treści, dotyczyło przecież projektu o określonej treści, wskazuje

—    alternatywnie — na konkretną komisję zwyczajną (stałą) Sejmu, postrzega wybór

—  w ramach luzu ocennego — między „niezbędnością” powołania Komisji Nadzwy­czajnej a „wystarczającym” odesłaniem projektu do wskazanej komisji zwykłej. Wy­maga więc zwrócenia uwagi na dodatkowe aspekty. Poza przepisami prawnymi warto też w sprawie uwzględnić doświadczenia praktyki parlamentarnej.

Wstępnie można zauważyć, że w omawianej materii przepisy art. 235 Konstytucji (rozdz. XII "Zmiana Konstytucji") nie określają wprost żadnych wymogów, choć nawiązują do instytucji „pierwszego czytania”, tyle że w kontekście terminu jego od­bycia. Jednak poza art. 235 trzeba pamiętać także o innych przepisach konstytucyj­nych, w tym o art. 110 ust. 3, w którym przewidziane są zarówno sejmowe komisje stałe (powoływane obligatoryjnie), jak i komisje nadzwyczajne (powoływane fakulta­tywnie) oraz o art. 112, odsyłającym do regulaminu Sejmu w sprawach organizacji we­wnętrznej i porządku pracy Sejmu.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.