Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Sygnalizowany podział na jednostki merytoryczne i wspierające nie ma, rzecz jasna, większego znaczenia dla oceny funkcjonowania ABW jako urzędu powołanego do zajmowania się określoną kategorią spraw publicznych. Mimo że prawidłowe działanie służby jako całości zależy w dużym stopniu od realizowania zadań przez poszczególne jednostki organizacyjne wchodzące w skład Agencji, to i tak odpowiedzialność za cało­kształt funkcjonowania służby ponosi jej szef. Podział pracy, jaki w dużej mierze decy­duje o efektach pracy urzędu, nie zmienia tej perspektywy. Odpowiedzialny za działal­ność urzędu jest kierownik urzędu, tym bardziej że w przypadku takiego urzędu jak ABW kierownik ten ma status centralnego organu administracji rządowej. Szef ABW ustawo­wo podlega premierowi, który może go odwołać ze stanowiska. Pozostałe osoby z kie­rownictwa Agencji, w tym zastępcy szefa ABW, odpowiadają przed szefem ABW.[...]

W kontekście podziału pracy należy również postrzegać uprawnienie szefa ABW do przekazywania części kompetencji w zakresie kierowania urzędem swoim zastępcom lub innym podwładnym. W myśl art. 19 ustawy, szef ABW może „upoważnić podległych funkcjonariuszy do załatwiania spraw w jego imieniu w określonym za­kresie, z wyjątkiem spraw, o których mowa w art. 27 i 29–31”. Delegowanie na oso­by trzecie pewnego zakresu władztwa związanego z funkcją kierowania, która przy­pisana jest szefowi ABW jako kierownikowi urzędu, nie oznacza jednak zwolnienia go z odpowiedzialności za działalność Agencji. Nawet w tych obszarach, w których szef ABW pewien zakres kompetencji kierowniczych scedował na podwładnych, to nadal on odpowiada za efekty pracy Agencji. Chodzi, rzecz jasna, o odpowiedzial­ność przed organami nadzorującymi tę działalność (premierem, ministrem). Delego­wanie kompetencji przez szefa ABW to zatem sposób, w jaki organ ten kieruje pod­ległym mu urzędem, który w niczym nie zmienia faktu, że jest on kierownikiem urzędu, którego zasadniczym zadaniem jest zapewnienie skutecznej realizacji usta­wowych zadań ABW.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.