Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikSygnalizowany podział na jednostki merytoryczne i wspierające nie ma, rzecz jasna, większego znaczenia dla oceny funkcjonowania ABW jako urzędu powołanego do zajmowania się określoną kategorią spraw publicznych. Mimo że prawidłowe działanie służby jako całości zależy w dużym stopniu od realizowania zadań przez poszczególne jednostki organizacyjne wchodzące w skład Agencji, to i tak odpowiedzialność za całokształt funkcjonowania służby ponosi jej szef. Podział pracy, jaki w dużej mierze decyduje o efektach pracy urzędu, nie zmienia tej perspektywy. Odpowiedzialny za działalność urzędu jest kierownik urzędu, tym bardziej że w przypadku takiego urzędu jak ABW kierownik ten ma status centralnego organu administracji rządowej. Szef ABW ustawowo podlega premierowi, który może go odwołać ze stanowiska. Pozostałe osoby z kierownictwa Agencji, w tym zastępcy szefa ABW, odpowiadają przed szefem ABW.[...]
W kontekście podziału pracy należy również postrzegać uprawnienie szefa ABW do przekazywania części kompetencji w zakresie kierowania urzędem swoim zastępcom lub innym podwładnym. W myśl art. 19 ustawy, szef ABW może „upoważnić podległych funkcjonariuszy do załatwiania spraw w jego imieniu w określonym zakresie, z wyjątkiem spraw, o których mowa w art. 27 i 29–31”. Delegowanie na osoby trzecie pewnego zakresu władztwa związanego z funkcją kierowania, która przypisana jest szefowi ABW jako kierownikowi urzędu, nie oznacza jednak zwolnienia go z odpowiedzialności za działalność Agencji. Nawet w tych obszarach, w których szef ABW pewien zakres kompetencji kierowniczych scedował na podwładnych, to nadal on odpowiada za efekty pracy Agencji. Chodzi, rzecz jasna, o odpowiedzialność przed organami nadzorującymi tę działalność (premierem, ministrem). Delegowanie kompetencji przez szefa ABW to zatem sposób, w jaki organ ten kieruje podległym mu urzędem, który w niczym nie zmienia faktu, że jest on kierownikiem urzędu, którego zasadniczym zadaniem jest zapewnienie skutecznej realizacji ustawowych zadań ABW.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.