Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikWarto dodać, że dyrektorzy delegatur ABW nie mają statusu terenowych organów administracji rządowej. W tym względzie ich pozycja różni się od tej, jaką zgodnie z przepisami prawa mają komendanci wojewódzcy Policji.[...]
V. SZEF ABW JAKO SZEF SŁUŻBY SPECJALNEJ
Stojąc na czele służby specjalnej, szef ABW decyduje o wszystkim, co pozwala Agencji realizować jej zadania określone w art. 5 ustawy o ABW oraz AW. Kompetencje szefa ABW w tym zakresie obejmują zespół uprawnień charakterystycznych dla funkcji kierowania, o czym była już mowa.[...]
W pierwszej kolejności do tych kompetencji należy zaliczyć kompetencję określoną w art. 7 ust. 2 ustawy o ABW oraz AW. Zgodnie z tym przepisem, szef ABW na 3 miesiące przed końcem roku kalendarzowego przedstawia premierowi roczny plan działania Agencji na rok następny, w którym zostają skonkretyzowane ustawowe zadania Agencji przez nakreślenie celów i wyznaczenie priorytetów. To z kolei umożliwia szefowi ABW, jako osobie odpowiedzialnej za przygotowanie planu, faktyczne decydowanie o tym, czym Agencja będzie zajmować się i na co będzie kładziony nacisk w danym roku kalendarzowym. Oczywiście szef ABW musi uwzględniać wytyczne prezesa Rady Ministrów, w których ten określa kierunki działań Agencji. Jednakże to do szefa ABW należy zaplanowanie konkretnych działań, które w ramach kierunków wskazanych przez premiera Agencja będzie podejmować.
Należy przy tym podkreślić, że z racji nadzoru, jaki premier realizuje wobec ABW, plan przygotowany przez szefa Agencji podlega akceptacji prezesa Rady Ministrów. Nawet więcej, ocena planu, której w ramach tego nadzoru dokonuje premier, może dla szefa ABW oznaczać konieczność jego korekty, wprowadzenia zmian do rocznego planu działania ABW. Premier może bowiem, powołując się chociażby na potrzebę „zapewnienia wykonania polityki Rady Ministrów”, polecić szefowi ABW uzupełnienie rocznego planu o działania, których — zdaniem premiera — zabrakło. Co jednak nie zmienia faktu, że to w gestii szefa ABW leży opracowanie i przedłożenie planu premierowi w stosownym terminie. Tak więc to do szefa ABW, a nie premiera, należy inicjatywa w tym zakresie. [...]
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.