Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Warto dodać, że dyrektorzy delegatur ABW nie mają statusu terenowych organów administracji rządowej. W tym względzie ich pozycja różni się od tej, jaką zgodnie z przepisami prawa mają komendanci wojewódzcy Policji.[...]

V. SZEF ABW JAKO SZEF SŁUŻBY SPECJALNEJ

Stojąc na czele służby specjalnej, szef ABW decyduje o wszystkim, co pozwala Agencji realizować jej zadania określone w art. 5 ustawy o ABW oraz AW. Kompetencje szefa ABW w tym zakresie obejmują zespół uprawnień charakterystycznych dla funkcji kierowania, o czym była już mowa.[...]

W pierwszej kolejności do tych kompetencji należy zaliczyć kompetencję określoną w art. 7 ust. 2 ustawy o ABW oraz AW. Zgodnie z tym przepisem, szef ABW na 3 miesiące przed końcem roku kalendarzowego przedstawia premierowi roczny plan działania Agencji na rok następny, w którym zostają skonkretyzowane ustawowe za­dania Agencji przez nakreślenie celów i wyznaczenie priorytetów. To z kolei umożli­wia szefowi ABW, jako osobie odpowiedzialnej za przygotowanie planu, faktyczne decydowanie o tym, czym Agencja będzie zajmować się i na co będzie kładziony na­cisk w danym roku kalendarzowym. Oczywiście szef ABW musi uwzględniać wytycz­ne prezesa Rady Ministrów, w których ten określa kierunki działań Agencji. Jednak­że to do szefa ABW należy zaplanowanie konkretnych działań, które w ramach kierunków wskazanych przez premiera Agencja będzie podejmować.

Należy przy tym podkreślić, że z racji nadzoru, jaki premier realizuje wobec ABW, plan przygotowany przez szefa Agencji podlega akceptacji prezesa Rady Ministrów. Nawet więcej, ocena planu, której w ramach tego nadzoru dokonuje premier, może dla szefa ABW oznaczać konieczność jego korekty, wprowadzenia zmian do rocznego planu działania ABW. Premier może bowiem, powołując się chociażby na potrzebę „zapewnienia wykonania polityki Rady Ministrów”, polecić szefowi ABW uzupełnienie rocznego planu o działania, których — zdaniem premiera — zabrakło. Co jednak nie zmienia faktu, że to w gestii szefa ABW leży opracowanie i przedłożenie planu premierowi w stosownym terminie. Tak więc to do szefa ABW, a nie pre­miera, należy inicjatywa w tym zakresie. [...]

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.