Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

W realizacji tego zadania szefowi ABW pomagają w szczególności jego zastępcy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Agencji. Pomoc ta polega na organizowaniu bieżącej działalności podporządkowanych im jednostek i komórek organizacyj­nych. O tym, które jednostki organizacyjne Agencji są nadzorowane bezpośrednio przez szefa ABW, a które przez jego zastępców, decyduje szef Agencji. Kwestie te re­gulują zarządzenia i inne przepisy wydawane przez szefa służby. Jeśli idzie o charak­ter tych przepisów, to są to przepisy wewnętrzne i zaliczają się do nich wszystkie ro­dzaje aktów wydawanych przez szefa służby specjalnej, zawierające normy generalne i abstrakcyjne43. Część z nich publikowana jest w tzw. resortowym dzienniku urzędo­wym („Dzienniku Urzędowym Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”), ale są też takie, które nie podlegają publikacji z uwagi na wymogi przepisów o ochronie infor­macji niejawnych.

W myśl norm statutowych, akty prawa wewnętrznego wydawane przez szefa ABW mogą mieć postać: zarządzeń, decyzji oraz wytycznych, przy czym nie jest to zamknię­ty katalog źródeł prawa. W przepisie § 1 statutu ABW przykładowo tylko wymienia się pewne rodzaje takich aktów, chociaż w praktyce prawem wewnętrznym mogą być również instrukcje, okólniki czy postanowienia. Nie jest bowiem istotne nazewnictwo wydawanych aktów, a ogólny charakter norm adresowanych przez szefa ABW do podległej mu struktury organizacyjnej. Co istotne, kompetencja do wydawania tego ro­dzaju aktów jest elementem przynależnej mu funkcji kierowania Agencją i nie wyma­ga dalszego szczegółowego precyzowania w przepisach prawa. Warto też dodać, że na adresatach przepisów wydawanych przez szefa ABW, czyli na funkcjonariuszach i pra­cownikach Agencji, spoczywa obowiązek ich przestrzegania i stosowania.[...]

Z zagadnieniem kierowania przez szefa ABW takim urzędem jak ABW łączy się jeszcze jedna kwestia, a mianowicie właściwość miejscowa urzędu. Status prawny szefa ABW jako centralnego organu administracji rządowej oznacza, że swoją działalno­ścią obejmuje on terytorium całego terytorium państwa. W tych zaś warunkach istnie­je potrzeba funkcjonowania w strukturze organizacyjnej ABW jednostek terenowych, które działałyby na obszarze jednostek terytorialnych państwa (województw, powia­tów i gmin). W statucie ABW wymienia się 16 delegatur ABW, których siedziby w większości przypadków zlokalizowano w stolicach poszczególnych województw. Jedynie w województwie mazowieckim zlokalizowano 2 delegatury ABW: w War­szawie i w Radomiu. Z tym że, jak wynika z zarządzenia szefa ABW w sprawie regu­laminu organizacyjnego delegatury ABW, delegatura Agencji w Radomiu swoją wła­ściwością terytorialną obejmuje województwo świętokrzyskie i część powiatów województwa mazowieckiego.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.