Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Z tego punktu widzenia obecne rozwiązania trudno uznać za wystarczające, w szczególności jeśli przyjrzeć się regulacjom dotyczącym odwoływania szefów służb specjalnych z zajmowanych stanowisk. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że obowiązują tu jasne zasady, które uniemożliwiają odwoływanie „nieprawomyślnych” szefów służb specjalnych. Problem jednak pojawia się, kiedy głębiej zastanowić się nad po­wodami, dla których premier może zdymisjonować szefa służby specjalnej.

Zgodnie z art. 16 ustawy o ABW oraz AW, premier może odwołać szefa ABW w przypadku: rezygnacji szefa z zajmowanego stanowiska; zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa; skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe; utraty predys­pozycji niezbędnych do zajmowania stanowiska; niewykonywania obowiązków z po­wodu choroby trwającej nieprzerwanie ponad 3 miesiące.

Wskazanie w ustawie przyczyn odwołania szefa ABW z całą pewnością służy ograniczeniu uznaniowości w podejmowaniu tego rodzaju decyzji. To z kolei wzmacnia po­zycję szefa ABW, a tym samym gwarantuje jego względną niezależność. Przemawia za tym charakter katalogu przypadków, w jakich można zdymisjonować szefa ABW, który ma postać katalogu zamkniętego. Lansowaniu tej tezy sprzyja również konstruk­cja poszczególnych sytuacji, w których można odwołać szefa ABW. W świetle art. 16 ustawy może to nastąpić przede wszystkim z powodów związanych z szefem ABW. Chodzi o takie przypadki, jak: rezygnacja ze stanowiska, zrzeczenie się obywatelstwa polskiego lub nabycie obywatelstwa innego państwa, choroba trwająca nieprzerwanie ponad 3 miesiące. Do tej kategorii sytuacji należy również zaliczyć naruszenie prawa, które będzie skutkować skazaniem szefa ABW prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. We wszystkich tych przypadkach odwołanie szefa ABW nie powinno budzić żadnych wątpliwości, co do powodów sta­nowiących podstawę decyzji premiera o odwołaniu. Inna sprawa, że nie są to jedyne przyczyny, kiedy, w świetle art. 16 ustawy, może nastąpić dymisja szefa ABW.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.